Produktägare till CAD/vPDM

Arbetsbeskrivning

Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.

Inom området CAD/vPDM står vi inför många nya utmaningar som kräver att vi levererar nya processer, metoder och tjänster som kan möta behovet av stöd inom 3D-modellering, AR/VR, delning av CAD-data med mera. För att lyckas med detta behövs en nära relation till våra interna kunder, leverantörer och systerbolag samt att våga tänka i nya banor.

Produkterna vi ansvarar för idag används av i stort sett hela företaget för att möjliggöra att Scania blir ledande inom hållbara transportlösningar.

Vår grupp består av ett omtänksamt och glatt gäng operativa produktägare och business analysts och nu behöver gruppen förstärkning av en taktisk Produktägare. Gruppen arbetar tätt tillsammans med flera grupper av utvecklare och arkitekter och tillsammans utgör vi den agila ”CAD-fabriken”, som är vårt namn på leveransorganisationen.

Dina arbetsuppgifter

Du kommer jobba i ett team och fungera som spindeln i nätet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av:


• Ha ett tätt samarbete med fabrikens strategiska samt operativa produktägare för att kunna ansvara för och kontinuerligt prioritera den totala produktbacklogen.
• Ha en kontinuerlig dialog med fabrikens interna kunder, leverantörer och andra intressenter.
• Planera innehållet i kommande release(r).
• Vara med och ta fram roadmaps.
• Vara med och vidareutveckla fabrikens arbetsprocesser och metoder så att de blir mer agila och därmed kan leverera större kundnytta i ett snabbare tempo.
• Arbeta aktivt med fabrikens leveranspuls.

Den taktiska Produktägaren som har ett nära samarbete med den strategiska produktägaren, arbetar med att leda koordineringen och planeringen av hela fabrikens arbete med en tidshorisont om cirka 10 veckor till ett år.

Din profil

Vi tror att du är en person med relevant högskoleutbildning som både tycker om att jobba med teknik och människor. Du behöver ha förmågan att göra en helhetsbedömning och prioritering om vad som är viktigast ur ett affärsperspektiv samt en god planeringsförmåga. Tidigare erfarenhet av it-utveckling, agila arbetssätt och projektledning är meriterande. Har du dessutom erfarenhet av CAD ser vi det som ett plus, men det är inget krav. Du kommer jobba mycket med människor så det är viktigt att du är kommunikativ och kan anpassa ditt ledarskap beroende på vad situationen kräver.

Skicka in din ansökan idag eller hör av dig om du vill vet mer!

Ytterligare information

Kontaktpersoner

Joakim Björlund (Tf Gruppchef YMSF) tfn 08-553 52753.

Sofia Karlgård Fräjdin (Gruppchef YMSC) tfn 08-553 89316.


Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2018 levererade vi 88 000 lastbilar, 8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte över 137 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i TRATON.SE. För ytterligare information, besök www.scania.com.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania Södertälje
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 29 juli 2019

Liknande jobb


Factory Analyst

29 november 2024

(Senior) KYC Analyst

29 november 2024

22 november 2024

21 november 2024