Produktägare till enheten myndighetsgemensam IT

Produktägare till enheten myndighetsgemensam IT

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
På enheten Myndighetsgemensam IT samarbetar vi tätt tillsammans med Ledningsstaben, Ekonomi, Upphandling och HR för att bidra till myndighetens förflyttning och framtida styrning.

Vår uppgift är att framtidssäkra, skapa affärsnytta och mervärden för Arbetsförmedlingens interna verksamhet. Vi söker därför dig som vill bidra till att skapa en modern digital stödverksamhet som steg för steg utökar sin analytiska förmåga.

Under de senaste åren har Arbetsförmedlingen investerat kraftigt i nya tekniska plattformar (bl.a. AI, en ny datasjö och avancerad analysverktyg). Vi har nu ett av de modernaste IT-landskapen i staten och befinner oss mitt i övergång till dessa plattformar från tidigare huvudsakligen legacy system, office-verktyg och ett budgetverktyg. Det vi nu fokuserar på är en digitaliserad integrerad verksamhetsplanering som spänner hela vägen från vårt uppdrag, våra mål, vår strategiska plan och arbetsmarknadens behov till den årliga verksamhetsplanen, kapacitetsplanen, kompetensplan, investeringsplan, budget och uppföljningen av detta. Den här resan har vi påbörjat, kommit en bit på väg, men är inte klara.

Vem söker vi
Inom ramen för att stötta och driva arbetet med vår integrerade verksamhetsplanering söker vi nu två stycken produktägare med snarlika profiler och som kommer att samarbeta i stor utsträckning. En av produktägarna kommer att vara huvudsakligen ansvarig för ett mindre team (samordna, prioritera) samt säkerställa att driften fungerar väl. Den andra produktägaren kommer vara mer inriktad mot att driva utveckling av olika funktioner inom området. Båda rollerna kommer dock att ha arbetsuppgifter inom ramen för såväl drift som utveckling och arbeta nära varandra. Ni delar leveransansvaret med produktansvarig.

En huvuduppgift i rollerna kommer vara att säkerställa att just den integrerade verksamhetsplaneringen hänger ihop och säkra att rätt information når verksamheten så att vi kan fortsätta och på ett ännu bättre sätt planera och analysera vår interna verksamhet kopplat till våra uppdrag och arbetsmarknaden.

Ni kommer båda att få utmana och realisera nya idéer tillsammans med kollegor från hela kedjan av informationsflödet, andra produktägare och verksamheten. Det är därför viktigt att trivas i en miljö där alla svar ännu inte finns, och ha drivkraft och förmåga att skapa sitt eget nätverk och vara bekväm med att delta i såväl formella som informella nätverk i syfte att hitta nya lösningar.

Hos oss på Arbetsförmedlingen finns stora möjligheter till personlig utveckling där du dels kommer arbeta i attraktiva nybyggda lokaler i Solna Strand, dels har möjlighet att arbeta på distans vid behov. Men det som framförallt utmärker oss på Arbetsförmedlingen är vår gemensamma strävan tillsammans mot Arbetsförmedlingens vision och vår vilja att på riktigt förbättra för hela Sverige, för det gör vi verkligen här på Arbetsförmedlingen!

Kvalifikationer
- Du har en utbildning med IT-inriktning på högskole/universitetsnivå motsvarande systemvetare eller civilingenjör. Alternativt erfarenheter som bedöms likvärdiga.


- Du har flera års erfarenhet av att ha jobbat inom IT som produktägare och/eller med projektledning och kan hantera frågeställningar kring t.ex. integration, säkerhet och utveckling. Du är van vid att driva produktion av viktiga systemstöd i stora organisationer med komplexa miljöer och vet hur man tar komplexa förändringar i mål.


- Du har erfarenhet av att självständigt verksamhetsleda ett mindre team, stötta i dagliga prioriteringar och använda moderna agila utvecklingsmetoder t.ex. SAFe, Scrum, Kanban, MVP, Double Diamond eller effektstyrning.

Meriterande

Förutom kvalifikationerna ovan bygger rollen på tre olika kompetensområden, du bör ha minst en av dem, gärna fler. Ange gärna i din ansökan vilken kompetens du har inom dessa områden.

- Har mycket bra teknisk kännedom, kunskap och erfarenhet från budget/planeringsverktyg. Rollen innebär att diskutera lösningar och behov med användare, varför du bör ha framför allt förståelse för hur man sätter upp rapporter/formulär för användare.


- Erfarenhet av processer och metoder för verksamhetsplanering och uppföljning (budget, prognos, kapacitetsplanering, målstyrning mm), gärna inom myndighetsvärlden. Erfarenhet av att arbeta taktiskt och operativt med stora planeringsprocesser som är väsentliga för ett stort antal användare.


- Då rollerna riktar sig specifikt mot frågor inom ekonomi, verksamhetsplanering, ledning och styrning så är det även meriterande om du har mycket bra sak-kompetens kring begrepp och logik inom dessa områden.

Det är även meriterande om du redan är anställd vid Arbetsförmedlingen och kan vår verksamhet.

Vem är du
Som person har du en mycket god förmåga att samarbeta, leda och kommunicera med olika roller såväl inom IT som med andra intressenter för att etablera en gemensam vision och på så sätt få alla att sträva mot samma mål. Du är engagerad, strukturerad, lyhörd och lösningsorienterad och har en god kommunikativ förmåga. Du är noggrann och ansvarstagande och har fokus på produktion och på att få saker gjorda på ett strukturerat och välfungerande sätt. Du har lätt för att skapa förtroende och är prestigelös och firar framgångar tillsammans. Vi ser gärna att du har både stora och små, lyckade och mindre lyckade projekt i din erfarenhetsbank.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Tjänsterna är tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Placeringsorten är Solna, Stockholm.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-01-09.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen, VO IT
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 december 2021
  • Ansök senast: 9 januari 2022

Liknande jobb


25 november 2024

Teknisk Projektledare

Teknisk Projektledare

25 november 2024

Projektledare

Projektledare

25 november 2024

25 november 2024