Produktägare till enheten myndighetsgemensam IT

Produktägare till enheten myndighetsgemensam IT

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
På enheten Myndighetsgemensam IT samarbetar vi tätt tillsammans med flera lednings- och stödfunktioner på myndigheten.

Sammantaget bidrar vi till myndighetens förflyttning och framtida styrning. Vår uppgift är att framtidssäkra, skapa affärsnytta och mervärden för Arbetsförmedlingens verksamhet. Vi söker därför dig som vill bidra till att skapa en modern digital stödverksamhet som steg för steg utökar sin analytiska förmåga. Vi jobbar i produktteam där den samlade kompetensen används för att bygga lösningar i teknikens framkant. Du kommer att ingå i ett team med huvudsaklig fokus på värdeskapande inom ledning- och stödprocesser och ärendehantering.

Under de senaste åren har Arbetsförmedlingen investerat kraftigt i nya tekniska plattformar (bl.a. ärendehanteringsplattformer, Service Now). Vi har nu ett av de modernaste IT-landskapen i staten och befinner oss mitt i övergång till dessa plattformar från tidigare huvudsakligen legacy system och office-verktyg. Den här resan har vi påbörjat, kommit en bit på väg, men är inte klara.

Produkten ”Digital logistik och automation” omfattar ärendehantering för interna stödverksamheter vilket bygger på flera interna processer och utgör ett nav på myndigheten.

Vem söker vi
Vi behöver utöka teamet med dig som har kompetens inom, och brinner för förmåga att jobba med processer inom ärendehantering. Du ska därför inom din roll ha förmåga att:

- ansvara för vår förmåga att bedriva effektiv lokalförsörjning. Myndigheten fokuserar nu på en digitaliserad och integrerad lokalförsörjning som spänner hela vägen från behov på lokala kontor till behov kopplat till nationella strategiska beslut rörande lokal närvaro
- stötta generell ärendehantering för våra olika interna lednings- och stödfunktioner

Vårt team jobbar med transformering och har en stöttande och samarbetande roll med våra olika stödverksamheter. Arbetssättet baserar sig på att vi tillsammans är delaktiga i att ta förslag hela vägen från idé till produktion. Det är också viktigt att de tekniska lösningar vi tar fram bidrar till nytta inom flera olika verksamhetsdelar.

Vi lägger också stor vikt på god förvaltning och har stor fokus på säkerhetsresor inklusive informationssäkerhet, och följer gällande regelverk. Vi har nära samarbeten med stödavdelningar i arbetet.

Vi söker nu 1-2 kompetenta personer, där båda rollerna kommer att ha arbetsuppgifter inom ramen för såväl drift som utveckling och arbeta nära andra verksamheter, leveransansvaret delas med produktansvarig.

I rollen ingår intern planering, processtänk, planering tillsammans med verksamheten, workshops, översätta process- och informationsmodeller till design och systemkrav. Arbetsförmedlingen går mot ett agilt arbetssätt och vi jobbar kontinuerligt på att anamma detta i vår vardag. I arbetet ingår också att arbeta strategiskt för att säkerställa effektivitet och skapa framtidssäkra lösningar, SLA hantering och operativt ansvar.

Kvalifikationer
- relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens inhämtat på annat sätt
- erfarenhet av att analysera kundbehov och verksamhetsnytta
- erfarenhet att leda utvecklingsarbete

Det här är meriterande om du har erfarenhet av:

- god förmåga att kommunicera med flertalet intressenter, både inom verksamhet & IT
- erfarenhet av ServiceNow
- arbete som produktägare
- kundnära arbete
- verksamhets- och processutveckling
- IWMS lösningar
- att leda arbete avseende incidenter och problem baserat på ITIL
- agila ramverk och metoder som SAFe, Scrum och Kanban
- sharepoint, confluence, jira eller liknande verktyg

Utöver dessa kvalifikationer ovan har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier

- tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vem är du
Några års erfarenhet av att ha jobbat som produktansvarig/produktutvecklare eller projektledning med agil utveckling av digitala tjänster med fokus på användarnytta och upplevelse. Du har bred förståelse för IT och är van att hantera frågeställningar kring t.ex. integration, säkerhet, digitalisering av processer. Du är visionär i tankarna men samtidigt van/bekväm vid att vara den som får saker att hända. Du står med ena benet i affären och det andra i tekniken. Vi ser gärna att du har både stora och små, lyckade och mindre lyckade projekt i din erfarenhetsbank. Du är väl insatt i utmaningarna inom lednings- och stödverksamhet

Som person är du engagerad, strukturerad och lyhörd. Du har ett agilt lösningsorienterat mindset och en god kommunikativ förmåga. Du är samtidigt noggrann och ansvarstagande och har fokus på leverans och på att få saker gjorda. Du har lätt för att skapa förtroende och är prestigelös och firar framgångar tillsammans.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen!

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Vi sitter i moderna lokaler i Solna/Malmö, möjlighet till hemarbete erbjuds. Du kommer jobba med kompetenta, drivna kollegor i en organisation med högt engagemang och laganda.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-01-27 märkt med Af-2021/0099 7598. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Intervjuer kan komma att ske löpande.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen, VO IT
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 januari 2022
  • Ansök senast: 27 januari 2022

Liknande jobb


Projektledare som stöttar andra projektledare

Projektledare som stöttar andra projektledare

23 december 2024

23 december 2024

23 december 2024

23 december 2024