OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Vilka är vi
Avdelningen Digitala tjänster är en del av myndighetens kärnverksamhet och vi ansvarar för Arbetsförmedlingens kundmöten i våra digitala kanaler.
Vi hanterar tusentals kundmöten varje dag och är vägen in till Arbetsförmedlingen för nästan alla våra kunder. Avdelningen är drivande i arbetet med att utveckla och genomföra myndighetens nya kundstrategi – ”digitalt först” – och genomför nu en satsning på tredje generationens produktstyrning som syftar till att öka värdet i våra kundmöten, effektivisera vår utvecklingsprocess samt införa datadrivna arbetssätt.
Vem söker vi
Produktägare hos oss arbetar med en tidshorisont på de närmsta sex månaderna och arbetar med behovsinhämtning och kravställning i utvecklingsaktiviteter, inom vilka ständiga prioriteringar görs för att balansera IT, kund- och verksamhetsnytta. Produktägaren arbetar i nära samarbete med produktansvariga, som har det långsiktiga perspektivet, runt inriktning och prioriteringar. Arbetet innebär många interna och externa kontaktytor, bland annat med olika IT- och verksamhetsspecialister. Du kommer att ansvara för ett kompetent team med arkitekt, utvecklare, UX-designer, testare och Scrum master.
Som person tror vi du är bekväm med att ta komplexa beslut, hantera många intressenter och agera i en ledande roll i utvecklingsteamet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- flerårig dokumenterad erfarenhet av att arbeta som produktägare (Product Owner)
- erfarenhet av att analysera kundbehov och bedöma affärs- och verksamhetsnytta
- flerårig dokumenterad erfarenhet av att leda utvecklingsteam med agila metoder
Meriterande är:
- formell utbildning som produktägare
- erfarenhet av att sätta sig in i tekniska frågor och att driva utredningsarbete inom tekniska områden
- erfarenhet av att coacha och handleda kollegor
- erfarenhet av att arbeta med testdriven utveckling och testautomatisering
Vem är du
Du är nyfiken, strukturerad och har förmågan att prioritera och fatta beslut. Du trivs med att entusiasmera andra, förändringsleda och visa på möjligheter med digitala lösningar. Du är analytisk, har kreativ höjd och kan arbeta med hög självständighet samt följer trender inom ditt område.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan arbetar på myndigheten.
Placeringsort Solna, Göteborg eller Luleå.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård och kompetensutveckling på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vi erbjuder även möjlighet till att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-01-03 märkt med Af-2021/0098 9057. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.