Produktägare till produktområde arbetsplats

Produktägare till produktområde arbetsplats

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bygga upp vår nya teknikorganisation och nästa generation av Säkerhetspolisens tekniska plattform? Produktområdet arbetsplats omfattar den teknik som möter Säkerhetspolisens medarbetare på dennes arbetsplats; dator, mobiltelefon, standardprogram, stöd för digitala möten och digitalt arbete.
Ort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 2021-05-12
Säkerhetspolisen arbetar med att förebygga och avslöja brott mot Sveriges säkerhet, bekämpa terrorism och skydda den centrala statsledningen. Våra motståndare följer inte regler eller givna mönster. Därför tar vi ingenting för givet och förväntar oss det bästa från varandra, varje dag. För att alltid kunna ligga steget före förstärker vi oss nu inom IT och teknik.


Ditt uppdrag
Som produktägare utgör du en central roll i den nya IT- och teknikorganisationen genom att medverka till utveckling av arbetssätt baserat på agila principer. Du är ägare av produktområdets backlogg och säkerställer att prioritet och innehåll stämmer med intressenternas behov och myndighetens långsiktiga inriktning. En viktig del i din roll är att ansvara för att balansera backloggen så hela livscykeln kring IT- och teknikleveranser säkerställs, inklusive tjänster kring drift, förvaltning, utveckling och avveckling. Det innebär att du kommer företräda produktområdet och dess leveranser och säkerställa att de följer riktlinjer och krav.
I dina arbetsuppgifter kommer du att sammankalla och leda produktområdets huvudintressenter. Du ser till att backloggen är sammansatt och prioriterad efter de behov som finns och att det finns en balans mellan operativa insatser och tjänsteleveranser, mellan stora och små åtaganden samt mellan förutsättningsskapande teknikutveckling och kortsiktiga produktleveranser inom området.
Du ansvarar för att planeringen inom ditt område är i paritet med tillgänglig kapacitet och eskalerar uppkomna problem som inte går att lösas inom produktområdet. I planeringen tar du in arkitekturella och driftmässiga aspekter och följer upp och redovisar leveranser. Det är viktigt att du kommunicerar med intressenterna inom hela myndigheten angående arbetet och utvecklingen av ditt område samt att du medverkar till att rutiner för ärendehantering och driftsättning följs.
Samverkan med övriga produktägare, men också med team och chefer som verkar inom ditt produktområde avseende kompetens, metodstöd och verktyg är en del i ditt arbete. Du kommer även vara med och bidra till arbetet med att ta fram en myndighetsgemensam produktplan och områdesspecifik produktområdesplan i enlighet med myndighetens utvecklingsstyrningsmodell.
Arbetet bedrivs i huvudsak från huvudkontoret i Stockholm, men resor inom och utanför Sverige kan förekomma.


Din kompetens
Vi söker nu dig som har arbetat med att leverera tjänster kring en modern digital arbetsplats, har erfarenhet av arbete som produktägare eller liknande roll. Du har arbetslivserfarenhet av produktledning, arbetsledning, projektledning eller förvaltningsledning. För rollen krävs det att du har en högskoleutbildning som exempelvis ingenjör, systemvetare eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som skrift.
Meriterande för tjänsten är erfarenhet av att driva utvecklingsarbete baserat på agila principer, eller inom kravarbete och eller användbarhet. Har du arbetslivserfarenhet av systemutveckling, programvaruutveckling, systemintegrationer, IT-infrastruktur eller IT-säkerhet är även det meriterande.
Vi skattar högt om du har erfarenhet inom flera av följande områden:
Datorklienter och mobila enheter
Klientmiljöer
Profilhantering och paketering
Distribution av standardprogram
Manageringsverktyg
Telefonisystem
E-postflöden och samarbetsplattformar
Videokonferenssystem
Chattfunktioner
Testning och testledning
Verksamhetsutveckling
Offentlig upphandling och införandeprojekt

Har du dessutom kunskap om Säkerhetspolisens uppdrag och verksamhet är även det något vi ser positivt på.


Dina egenskaper
Vi värdesätter dina personliga egenskaper och söker därför dig som är analytisk och har lätt för att skapa goda relationer. Du är öppen för vad andra kan bidra med och kan se saker och ting i ett helhetsperspektiv. Därutöver har du ett pedagogiskt förhållningssätt och en god kommunikativ förmåga.


Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.


Kontaktpersoner
Vill du veta mer om våra roller inom IT och teknik är du välkommen att ringa på tfn 010-568 71 02. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.


Ansökan
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och vi eftersträvar också en jämn könsfördelning.
Ansökan sker via vår hemsida www.sakerhetspolisen.se. Ansökan ska ha kommit in senast 2021-05-12.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Säkerhetspolisen STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 april 2021
  • Ansök senast: 12 maj 2021

Besöksadress

Bolstomtavägen 2
None

Postadress

Box 12312, 10228 Stockholm
STOCKHOLM, 10228

Liknande jobb


Team coach/Systemförvaltare

Team coach/Systemförvaltare

20 december 2024

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

20 december 2024

20 december 2024