OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Miljontals medborgare, företag och organisationer är beroende av oss dygnet runt, året runt. Vi har en central roll inom Transportstyrelsen och utgör ett viktigt stöd såväl strategiskt som operativt för all verksamhet. Uppdragen är samhällsviktiga, tidskritiska, spännande och utmanande. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi jobbar för att möjliggöra framtiden.
Du kommer jobba på avdelningen Fordonsinformation som ansvarar för fordonsregistreringen i Sveriges vägtrafikregister. Registret innehåller bland annat uppgifter om fler än 11 000 000 fordon samt deras ägare och har flera hundra tusen enskilda användare.
Vår enhet ansvarar vi för utveckling och förvaltning samt kravställning av de IT-stöd som möjliggör:
• registerhållning av fordon
• intag av fordonsskatt, trängselskatt, infrastrukturavgifter och felparkeringsavgifter
• intag av andra avgifter inom vägtrafikområdet såsom körkorts-, tillsyns- och skyltavgifter.
Du kommer att komma in i en mycket spännande tid då myndigheten initierat flera större program och uppdrag som syftar till att bland annat modernisera myndighetens vägtrafikregister. För att nå i mål med denna resa är vi i behov av att förstärka ett av våra team, som jobbar med registerhållning, med en engagerad produktägare.
I rollen som Produktägare kommer du att verka i gränslandet mellan vår kärn- och it-verksamhet med såväl utveckling av verksamhet som långsiktig förvaltning utifrån ett agilt arbets- och förhållningssätt. Du kommer att leda och styra ditt ansvarsområde tillsammans med kunniga engagerade kollegor i våra leveransteam.
Rollen produktägare ansvarar du för produktens leveranser och att rätt prioriteringar görs utifrån ett helhetsperspektiv för att säkerställa att uppsatta mål nås.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
• leda, följa upp och prioritera förvaltnings- och utvecklingsarbetet
• verka i ett nära samarbete med våra verksamheter
• fånga in behov från verksamheterna och omsätta det i budget-, resurs- och kompetensbehov
• samarbeta agilt mellan myndighetens verksamheter och vara länken mellan verksamhet och it
• delta i taktiskt och strategiskt arbete kring produktområdets färdplan och mål.
Du måste ha
• relevant akademisk utbildning utifrån produktens ansvarsområde eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av att leda team i utvecklings- och förändringsarbete i komplexa organisationer
• flerårig erfarenhet av agilt arbete
• förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har erfarenhet av
• förändringsledning
• ramverket SAFe
• att arbeta med verksamhetsutveckling med stöd av it
• att arbeta med kunddriven utveckling.
Vi vill att du
• har ett gott ledarskap; leder, motiverar och skapar delaktighet samt förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå
gemensamma mål, samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra
• är samarbetsorienterad; anpassar dig och hittar win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet samt
skapar stabila relationer
• är självgående; tar ansvar för din uppgift, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare
• har en god kommunikationsförmåga; lyhörd, ödmjuk och anpassar dig efter såväl mottagare som situation för att skapa bra
relationer samt arbetsklimat
• är säkerhetsmedveten.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro, Norrköping, Kista eller Göteborg. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Vid frågor är du välkommen att kontakta Andreas Wedén, 010-495 60 17 andreas.weden@transportstyrelsen.se.
Saco, Astrid Edlund och ST, Siv Nederman nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-9433. Vi behöver din ansökan senast den 9 december 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.