OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Miljontals medborgare, företag och organisationer är beroende av oss dygnet runt, året runt. Vi har en central roll inom Transportstyrelsen och utgör ett viktigt stöd såväl strategiskt som operativt för all verksamhet. Uppdragen är samhällsviktiga, tidskritiska, spännande och utmanande. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi jobbar för att möjliggöra framtiden. Du kommer jobba på avdelningen Fordonsinformation som ansvarar för fordonsregistreringen i Sveriges vägtrafikregister. Registret innehåller bland annat uppgifter om fler än 11 000 000 fordon samt deras ägare och har flera hundra tusen enskilda användare. Vår enhet ansvarar för utveckling och förvaltning samt kravställning av de IT-stöd som möjliggör registerhållning av fordon, intag av fordonsskatt, trängselskatt, infrastrukturavgifter och felparkeringsavgifter samt intag av andra avgifter inom vägtrafikområdet såsom körkorts-, tillsyns- och skyltavgifter.
Du kommer att komma in i en mycket spännande tid då myndigheten initierat flera större program och uppdrag som syftar till att bland annat modernisera myndighetens vägtrafikregister. För att nå i mål med denna resa är vi i behov av att förstärka våra team inom besiktningsområdet och fordonsuppgifter med engagerade produktägare.
I rollen som produktägare (Product owner) kommer du att verka i gränslandet mellan vår kärn- och it-verksamhet med såväl utveckling av verksamhet som långsiktig förvaltning utifrån ett agilt arbets- och förhållningssätt. Du kommer att leda och styra ditt ansvarsområde tillsammans med kunniga engagerade kollegor i våra leveransteam. Som produktägare ansvarar du för produktens leveranser och att rätt prioriteringar görs utifrån ett helhetsperspektiv för att säkerställa att uppsatta mål nås.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
• leda, prioritera och följa upp förvaltnings- och utvecklingsarbetet
• verka i ett nära samarbete med våra verksamheter, fånga in deras behov och omsätta dem till värde
• samarbeta agilt mellan myndighetens verksamheter och vara länken mellan verksamhet och it
• delta i taktiskt och strategiskt arbete kring produktområdets färdplan och mål.
Du måste ha
• relevant akademisk utbildning utifrån produktens ansvarsområde eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som Transportstyrelsen bedömer likvärdig
• erfarenhet av att leda team i utvecklings- och förändringsarbete i stora organisationer
• flerårig erfarenhet av agilt arbete
• förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
• kunskap och erfarenhet av förändringsledning
• kunskap och erfarenhet av att arbeta i ramverket SAFe
• kunskap och erfarenhet av att arbeta med kunddriven utveckling.
Vi vill att du
• har ett gott ledarskap, leder, motiverar och skapar delaktighet samt förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål, samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra
• anpassar dig och hittar win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet samt skapar stabila relationer
• är självgående, tar ansvar för din uppgift, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare
• har en god kommunikationsförmåga, är lyhörd, ödmjuk och anpassar dig efter såväl mottagare som situation för att skapa bra relationer samt arbetsklimat
• är säkerhetsmedveten.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering på någon av Transportstyrelsens verksamhetsorter (Norrköping, Örebro, Borlänge, Stockholm, Arjeplog, Visby, Kristianstad, Göteborg, Härnösand, Malmö, Mariestad eller Umeå). Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Magnus Jensen 010-4953190 magnus.jensen@transportstyrelsen.se Saco, Astrid Edlund och ST, Siv Nederman nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-1504. Vi behöver din ansökan senast den 2 april 2023. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområde:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd, och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping