Produktägare till spännande App-team. Ett års uppdrag i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Vi söker en Produktägare till ett av tre appteam inom sektionen Utveckling och Digitalisering hos vår kund. Två team finns redan på plats, och konsulten på detta uppdrag kommer att vara med och starta upp det tredje.

Vår kund utvecklar och underhåller iOS- och Androidapparna för SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänst och SL Art Guide. I takt med att de utökar apparnas användningsområden och får fler användare ökar även behovet av ett ytterligare ett agilt team, som har ansvar för hela kedjan från design till drift. Varje team består av produktägare, Scrum Master, Tech lead, UX-designer, utvecklare och testkompetens.

I rollen samarbetar du tätt med de övriga produktägarna för app, med produktägare inom andra produktområden och med övriga intressenter hos vår kund. Det är därför viktigt att du är strukturerad, kommunikativ och har mycket god samarbetsförmåga. Du lyssnar in och kan anpassa ditt agerande utifrån behov. Vidare har du erfarenhet från roller där du haft flera intressenter som behöver enas, och du bör vara van att leda dialoger och workshops. 
 
Beskrivning av uppdraget
Produktvision och backlogghantering
Som produktägare samarbetar du med intressenter för hela kedjan från vision till sub-task på teamets tavla. Du är ledande i arbetet med att definiera en MVP och förmedla dess värde, samt ta fram en road-map och driva det strategiska arbetet för appar på Trafikförvaltningen. I en tät dialog med intressenter och team jobbar du med att specificera, bryta ner och prioritera teamets backlogg för att maximera värdet av teamets arbete.
Du kommunicerar transparent kring teamets fokus och progress och följer upp att ni har helhetsbilden i sikte.

 
Budget och prognoser för vidmakthållande och nyutveckling
Som en naturlig del i arbetet hanterar du budget för teamet. Du följer upp och uppdaterar utvecklingsbudget utifrån pågående arbete, samt attesterar fakturor. Du upprättar också underlag för produktens fortsatta utveckling. I arbetet får du bland annat stöttning av sektionens controller.
I ditt arbete ingår att hjälpa till att estimera framtida leveranser till stöd för beslut, samt upprätta preliminära hållpunkter för utvecklingen.
 
Verka för sektionen i samarbete med ledning och andra produktägare
Utveckling och Digitalisering är en ung organisation, med stora möjligheter till utveckling. I samarbete med andra produktägare, scrum masters och ledningen förväntas produktägaren vid sidan av arbetet med teamet att verka för förbättringsarbete inom sektionen.
Du blir också en viktig del av vår produktägargrupp. Där får du chansen att samarbeta med andra produktägare för att stötta, lära av och hjälpa varandra att bli ännu bättre.
Skallkrav:
Minst 4 års erfarenhet av att arbeta med olika agila processer och metoder, under de senaste 6 åren.
Arbetat minst 3 år som Produktägare för ett agilt team inom de senaste 5 åren.
Har varit ansvarig för en produkt och/eller minst en gång tagit fram en agil produkts vision, strategi och roadmap (i roller som tex Produktägare, Product Manager, Produktledare).
Erfarenhet av att samarbeta med icke-teknisk personal. (Dvs. kunna förklara tekniskt komplexa ärenden för mindre kunniga inom området.)
Erfarenhet från team som arbetat inom Android- och/eller iOS plattformar.
Minst 1 års erfarenhet av budgetarbete.

Börkrav:
Minst 2 års erfarenhet från arbete inom support, drift eller förvaltning.
Certifiering inom DevOps, ITIL, Scrum Master, Produktägare, Scrum Developer eller Agilt ledarskap.
Erfarenhet av jobba tillsammans med minst 3 team i samma leverans.
Erfarenhet av att starta upp ett nytt team.
Erfarenhet av coaching och mentoring av andra ledare för att stärka deras agila approach.

Omfattning: Heltid 40h/v 14 juni 2021 - 1 juli 2022, med option på förlängning

Låter detta uppdrag intressant ?
Sök redan i dag så berättar vi mer. Vi behöver en ansökan inkluderat ett CV som matchar alla vår kunds önskemål.
Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort.

NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult och rekryteringsbranschen.
Vi är verksamma inom HR, IT, och Finans. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller deras vardag. Vi har 20 års erfarenhet inom branschen

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NXT Interim Stockholm AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 maj 2021
  • Ansök senast: 31 maj 2021

Liknande jobb


26 november 2024

21 november 2024

Manager Product & Data Management

Manager Product & Data Management

21 november 2024

Product Manager

Product Manager

20 november 2024