Arbetsbeskrivning
Uppdragsbeskrivning
I rollen som produktägare kommer du att bygga en bred kunskap om såväl kraftsystemet som komplexa IT-system. Du kommer att samarbeta med experter både internt hos vår kund, hos andra Transmissionsnätsägare och leverantörer. Som Produktägare jobbar du både som koordinerare, kravställare, teknisk rådgivare samt planerar och genomför tester inom områden som säker-ställer välfungerande elmarknadslösningar. För att lyckas i rollen är det viktigt att du har ett starkt intresse för elmarknadsfrågor. Det handlar om att jobba brett med hela verksamhetsprocessen - från kontrollrummet till Intraday marknadskopplingen, och hur de processerna realiseras i lokala system och europeiska IT-plattformar. Uppdraget innebär även att sätter sig in i ett utav våra centrala IT-system med arbete kopplat till förvaltning och vidareutveckling.
Arbetsuppgifter
Som Produktägaren leder du ett teamet med en produktspecialist i tätt samarbeta med din motsvarighet inom andra områden. Produktteamet jobbar tvärfunktionellt för att stödja kärnverksamheten. Produktägaren leder teamet och produktspecialister rapporterar till produktägaren. Du kommer att arbeta tvärfunktionellt för att stödja kärnverksamheten och du kommer således ha möjlighet att få god vägledning och utbildning i din nya roll, samt skaffa dig mycket djup kunskap om elmarknaden parallellt med det tekniska arbetet.
Ytterligare arbetsuppgifter:
Representera vår kund i nordiska och europeiska sammanhang
Delta i europeiska och nordiska arbetsgrupper
Delta i utvecklingsprojekt hos vår kund
Koordinera systemförändringar ur ett tekniskt perspektiv
Samla in behov internt
Bidra till uppföljningar och felrapporteringar
Arbeta med förvaltning och vidareutveckling av våra centrala IT-system
Obligatoriska krav:
Examen från universitet eller högskola inom tekniskt område som exempelvis elkraft, energisystem, teknisk fysik alternativt arbetslivserfarenhet (10 år eller mer) inom tekniska områden.
Minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet exempelvis som produkt- och processpecialist, systemutvecklare, produktägare eller likande roll inom verksamhetsnära IT-utveckling.
Minst 5 års erfarenhet av att arbeta med IT-frågor för komplexa IT-miljöer, med utbyte av data med andra system och verksamheter.
Minst 3 års arbetslivserfarenhet inom nuvarande europeisk eller tidigare nordisk intradagmarknad alternativt arbetslivserfarenhet från energibranschen.
Mervärdeskrav:
Minst 3 års arbetslivserfarenhet av nordiskt och europeiskt samarbete.
Minst 3 års arbetslivserfarenhet av PM3 eller liknande förvaltningsmodell.
Minst 3 års arbetslivserfarenhet av arbete på myndighet eller statligt affärsverk.
Minst 3 års arbetslivserfarenhet av kontrollrumsnära verksamhet och IT-system.
Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.
Om oss
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.