OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Till vår kund i Sundbyberg söker vi en Produktägare IT för Träning och Simulering!
Bakgrund:
Vår kund implementerar en ny metodik och utvecklar ett helt nytt system för balansering av kraftsystemet, som väntas tas i drift i slutet av 2024.
En av produkterna som utvecklas är en IT-lösning för träning av kontrollrumspersonal. Träningslösningen utgår ifrån en förenklad kraftsystemsmodell och möjliggör för kontrollrumspersonal att träna på hur olika scenarier och manuella ingrepp påverkar kraftsystemets tillstånd.
Beskrivning av nivå 2: Har utbildning inom aktuellt område, viss svårighetsgrad. 2-5 års erfarenhet inom området, har deltagit i eller utfört ett flertal liknande uppdrag inom aktuellt område. Kräver viss arbetsledning. Kan självständigt utföra avgränsade arbetsuppgifter
Uppdragsbeskrivning:
Produktägaren arbetar operativt nära det tvärfunktionella utvecklingsteamet och ansvarar för produktens backlogg och långsiktiga roadmap. Produktägaren ansvarar även för att säkerställa att produkten uppfyller verksamhetens behov.
Rollen tillhör linjemässigt avdelningen Beslutsstöd och IT-beställningar och enheten Balanseringsstöd men kommer att arbeta nära både drift-avdelningen och division IT. Kunden arbetar storskaligt agilt med mycket inspiration från metodiken SAFe.
Det kan också bli aktuellt att stödja bredare inom produktledning, uppdragsledning, kravledning/analys eller test inom Balansering och Elmarknad.
Arbetsuppgifter:
Se till att produkten uppfyller verksamhetens behov på kort och lång sikt
Samla in behov från verksamhet och IT (inkluderar ett livscykelperspektiv på ingående komponenter) och översätter till produktkravställning
Sköta produktens backlog och utvecklingsprioritering i nära samverkan med produktens intressenter
Leda utvecklingsteamet tillsammans med Scrum Master
Ansvarar för kravinsamling inom projekt och förvaltning i nära samarbete med Svkenska kraftnäts verksamhet och behovsägare
Krav/produktledning, test, uppdragsledning inom närliggande områden
Skallkrav:
Civilingenjörsexamen inom IT eller energi
Kompetens och Erfarenhet:
Minst 2 års erfarenhet från rollen som produktägare för ett IT-utvecklingsteam
Minst 1 år erfarenhet av testledning eller kravledning inom IT utveckling
Mervärdeskrav:
Minst 1 års erfarenhet att ha jobbat i stora komplexa agila projekt med flera parter inblandade (Uppfylls börkravet ges 50 kr i prisavdrag på utvärderingspriset)
Minst 1 års arbetslivserfarenhet inom energibranschen, inom tex. elmarknad och/eller balansering (Uppfylls börkravet ges 50 kr i prisavdrag på utvärderingspriset)
Minst 1 års erfarenhet av att ha arbetat med kraftsystemmodeller, grid-simulering och/eller scada-system (Uppfylls börkravet ges 150 kr i prisavdrag på utvärderingspriset)
Minst 2 års arbetserfarenhet av att ha arbetat som utvecklare i ett agilt team (Uppfylls börkravet ges 50 kr i prisavdrag på utvärderingspriset)
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju.
God kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt.
Bra på att leda och få med sig människor genom att kommunicera med alla inblandade parter.
Har förmåga att snabbt ta till sig verksamhetsprocesser och behov och omsätta dessa i konkreta krav och testfall utifrån verksamhetsbehov
Drivande, ansvarstagande och resultatinriktad, med stor förmåga att ta initiativ, analysera och finna lämpliga lösningar
Strukturerad med förmåga att arbeta självständigt med att planera prioritera och utföra sitt arbete
God samarbetsförmåga och vilja att dela med sig av egna erfarenheter och ha en vilja lära av andra
Mycket god kunskap och färdigheter i svenska och engelska
Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.
Om oss
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.