OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och påverka hur vi presenterar vår journalistik på dn.se och i DN-appen? Vi söker efter en produktanalytiker som går igång på kombinationen analys, teknik och journalistik.
Om oss
Dagens Nyheter är Sveriges ledande nyhetstidning och har 1,8 miljoner digitala användare varje vecka. Målet är att våra digitala produkter ska bli ännu bättre på att möta läsarnas behov och få dem att vilja stanna längre hos oss som prenumeranter. På Dagens Nyheter har vi kommit långt i omställningen med att skifta såväl vår affär som vår produkt från papper till digitalt. Experiment och testning är en nyckelfaktor för att fortsätta vår effektdrivna utveckling.
Om rollen
Som analytiker i Dagens Nyheters analysteam jobbar du nära produktutveckling, redaktion och marknad för att tillsammans fortsätta utveckla Dagens Nyheters digitala produkter och tjänster. Mycket handlar om att systematiskt jobba med hypoteser, ofta genomföra tester och samla insikter för att kunna ta välgrundade beslut som skapar värde.
Du kommer att vara anställd inom Bonnier News och tillhöra Dagens Nyheters analysteam. I vardagen arbetar du främst med produktutvecklingsavdelningen, men även nära marknadsteamet, redaktionen och övriga delar av Bonnier News. Det finns även flera centrala data- och analysteam inom Bonnier News med specialistkompetens som du kommer att samarbeta med.
Dina främsta arbetsuppgifter är :
-
Leda det experimentdrivna produktutvecklingsarbetet genom att planera, sätta upp och utvärdera tester.
-
Arbeta proaktivt och skapa analyser som ligger till grund för utveckling av digitala produkter, tjänster och erbjudanden. Det kan exempelvis handla om att stärka den sammanvägda digitala användarupplevelsen.
-
Planera, driva och genomföra analysprojekt i tvärfunktionella team med medarbetare från andra avdelningar och andra roller inom produktutvecklingsteamet, så som UX-designers, produktägare och utvecklare.
-
Förena omvärldsbevakning, innovation och experiment för att se nya möjligheter att innovera och produktutveckla inom nyhetsmedia.
-
Definiera och följa upp på hypoteser och framgångsmått tillsammans med produktutvecklingsteamet.
Vem är du?
Vid urvalet lägger vi stor vikt vid din drivkraft och personliga lämplighet. Du är intresserad av nyheter, analys och modern produktutveckling. Vi tror även att du, för att trivas med rollen, är en god kommunikatör, noggrann, kvalitetsmedveten, har förmågan att utbilda och inspirera andra liksom har modet och viljan att våga testa nya vägar. Du vill bygga analyskunskap på de avdelningar du jobbar nära, och vågar utmana rådande arbetssätt, så att både vi och våra metoder ständigt utvecklas. Du är även genuint intresserad av att skapa användarvänliga tjänster, som bidrar till både kund- och verksamhetsnytta.
Kvalifikationer:
-
Har en för rollen relevant eftergymnasial utbildning.
-
Minst tre års arbetslivserfarenhet som analytiker av något slag.
-
Är van vid agila arbetssätt och jobba med experimentdriven och datainformerad utveckling.
-
Har gedigen erfarenhet av att hantera stora datamängder och jobba datadrivet med digital trafikdata.
-
Du har bevisat goda resultat av att ha arbetat med avancerad analys. Du är avancerad användare av SQL och BigQuery/GCP, liksom Google Analytics och Looker Studio.
-
Goda kunskaper i statistik och experiment. Kan definiera, sätta upp och utvärdera A/B-tester.
Meriterande:
- Erfarenhet av ett kodspråk så som Python eller R.
Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning som börjar med en 6 månaders provanställning.
Du kommer att tillhöra Dagens Nyheters analysteam och rapporterar till DNs analyschef. Tillsammans sitter vi i ”Tidningshuset” på Gjörwellsgatan 30, Kungsholmen i Stockholm.
Hos oss tror vi att det bästa upplägget är en mix av att ses på kontoret och de positiva effekter det ger, och även ha möjligheten att jobba hemma ibland för att få ihop livspusslet och bibehålla fokus. Vi är en arbetsplats med den trygghet som väl utformade kollektivavtal innebär. Du får friskvårdsbidrag, rabatter och fri prenumeration på våra nyheter, extra ersättning vid föräldralön, pensionslösning inom ITP1 men framför allt en inspirerande arbetsmiljö med fantastiska kollegor!
Vi är nyfikna på vem du är och ser fram emot din ansökan! Urval sker löpande. Vill du veta mer gällande hur vår rekryteringsprocess ser ut kan du klicka här!
Med anledning av GDPR har vi inte möjlighet att ta emot ansökningar via email.
Som Nordens största medieföretag, med verksamhet i 13 länder, hjälper vi medborgare och organisationer att fungera i ett demokratiskt samhälle. Våra journalister rapporterar, granskar och berättar om vår tids frågor. Vi inspirerar och skapar affärer genom möten, produkter och tjänster. Alla vi som jobbar här, från journalisten i norr till techutvecklaren i söder, bidrar med olika perspektiv för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag och föra det fria ordet framåt. Tillsammans.
Med varumärken som Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri når vi miljoner läsare och användare varje dag. Genom Bonnier News Locals många titlar har vi även ett stort lokalt engagemang över hela landet - från Sydsvenskan i Skåne till Östersunds-Posten i Jämtland. Förutom detta ger vi också ut branschspecifika tidningar såsom Dagens Media, Resumé, Dagens medicin och Fastighetsnytt, och även en rad livsstilsmagasin som Damernas Värld, Sköna Hem, Teknikens Värld och Allt om Mat.
Vi har också en betydande logistik och distributionsverksamhet som vi samlar inom ramen för Bonway. Under 2024 kommer vi att nå närmare en tredjedel av alla hushåll i Sverige.
Genom att ständigt driva den digitala utvecklingen framåt når vi hela tiden längre – som medarbetare hos oss kan du påverka riktningen. Vi strävar efter att hitta talangfulla medarbetare som vidgar våra perspektiv och hjälper oss att bidra till ett mer inkluderande samhälle. Vi hoppas att även du vill bidra till detta!