Produktansvarig tjänstedesigner till SJ AB

Produktansvarig tjänstedesigner till SJ AB

Arbetsbeskrivning

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande - framtidens sätt att resa.

Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg. Läs mer på www.sj.se.

Nu söker vi en Produktansvarig som tillsammans med dina andra kollegor ansvarar för att sätta den övergripande strategin och målbeskrivningen för SJs kommersiella produkterbjudande.

SJs främsta bidrag till en hållbar utveckling är att så många som möjligt väljer att resa med oss. En hållbar resa handlar om mer än bara miljö. Vi vill vara bäst på att tillgodose kundernas behov och agerar därför med ett brett samhällsperspektiv. Som hållbar tågoperatör går socialt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar hand i hand.

Som Produktansvarig kommer du att få en spännande roll och vara en del av ett dynamiskt team som strävar efter att förbättra SJs lönsamhet, marknadsposition och relation till kunder.

Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en Produktansvarig som tillsammans med dina andra kollegor ansvarar för att sätta den övergripande strategin och målbeskrivningen för SJs kommersiella produkterbjudande.

I din roll förväntas du säkerställa att SJ levererar det erbjudande som bäst stöttar våra kunders behov och ger SJ en lönsam affär. Du kommer utveckla produkter och koncept som möter kundernas behov baserat på kundinsikt samt benchmarking mot konkurrenter och omvärld. Det övergripande fokuset är att stärka SJs konkurrenskraft och lönsamhet, samt att produkterna och koncepten hela tiden utvecklas i linje med varumärket. Du ansvarar för att utveckla & förbättra olika delar längs hela kundresan. Tillsammans med dina kollegor utvecklar du SJs erbjudande och kundupplevelse samt säkerställer att utvecklingen sker i samskapande med både kunder och medarbetare. Produkter och koncept som avses är t.ex. bokningsmöjligheter, erbjudande, tillval, kundinformation, ombordrutiner/service, fordonsutformning, mm. Du analyserar kundbehov samt omvärld och baserat på dessa tar du och dina kollegor fram beslutsunderlag/planer/strategier som motiverar förbättringar/nyutveckling av kunderbjudandet. Du har också ansvar för att hela tiden följa upp att det vi levererar faktiskt uppfyller mål och behov för såväl kund som affär.

Den här gången söker vi dig som är extra passionerad och erfaren i kvalitativ research med fokus på tjänstedesign och fysiska miljöer.

Om dig
Vi söker dig som har en stark drivkraft, mycket energi samt är initiativrik och lösningsorienterad. Att kunna omvandla kreativa idéer till genomförbara och kommunikativa koncept samt driva arbetet från idé till önskat resultat är centralt för att lyckas i rollen.

Du har en akademisk utbildning inom relevant område, samt cirka fem års erfarenhet av kvalificerat arbete inom tjänstedesign och kvalitativ research av fysiska produkter. Meriterande om du har erfarenhet från resebranschen och/eller fordonsutveckling. Du har erfarenhet av att jobba med kundcentrerade arbetssätt, exempelvis kundresor, samt att driva tvärfunktionellt arbete på ett agilt sätt. Du har god förmåga att kravställa, hantera och analysera den data som krävs för att effektivt utveckla de olika delarna inom ansvarsområdet, så som marknadsanalys, kundinsikter, lönsamhetsanalys och omvärldstrender. Vi ser gärna att du har erfarenhet av agila arbetssätt i en stor organisation. Du har en god analytisk förmåga, ser samband och kan avgöra vilken insats som krävs för att nå önskat resultat. Du är en bra kommunikatör i både tal och skrift, och du har en positiv attityd och stort engagemang. Du är en konstruktiv teamspelare med vilja och förmåga till samarbete samt att skapa, utveckla och bibehålla relationer, både internt och externt. Du har förmåga att tänka strategiskt och förstå hur det hänger ihop med vad vi gör här och nu. I samarbete med andra jobbar du mer med hinderröjande och problemlösning än detaljstyrning - du delegerar till dem som har bäst förutsättningar att hitta bästa lösningen.

Övrigt
Tjänsten är på 100 % med start snarast möjligt.

Ansökan
I den här rekryteringen samarbetar SJ med Jefferson Wells. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Katarina Thomasson på 070-231 28 05 alt. katarina.thomasson@jeffersonwells.se. Intervjuer sker löpande, så skicka in din ansökan snarast dock senast den 5 december. Varmt välkommen med din ansökan!

SJ vet att mångfald ger fler perspektiv och ökar SJs konkurrenskraft. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrunder som vill vara med och bidra till ett inkluderande arbetsklimat.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringsadministrationen SJ

Teija Korhonen, Gruppchef
010-751 5670
Bitte Tomasson
010-751 8110
Carola Hillberg, Gruppchef
010-751 5305
Gun Wiik, Gruppchef
010-751 6574
Ulf Andersson, Gruppchef
010-751 6586
Bengt Mörk, Gruppchef
010-751 8117
Lena Radeberg, Gruppchef
010-751 6138
Om du har frågor om ansökningsverktyget vänligen kontakta Charlotta Källgren, HR admin
010-751 5561
Anders Berggren, Gruppchef
010-751 6177

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJ AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 november 2022
  • Ansök senast: 6 december 2022

Besöksadress

Vasagatan 10
None

Postadress

Centralplan 19
Stockholm, 10550

Liknande jobb


Mechanical Design Engineer

Mechanical Design Engineer

19 november 2024

16 november 2024

UX Design Lead

UX Design Lead

14 november 2024

Design Operations Specialist

Design Operations Specialist

2 maj 2024