Produktchef

Produktchef

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som är redo att sikta högre och vill vara med på vår expansion i Europa!
Det här gör du som Produktchef
Som Produktchef har du en nyckelroll med ansvar för att utveckla affären och att skapa attraktiva sortimentserbjudanden för våra kunder. Du ansvarar för sortimentet, försäljningen och lönsamheten inom ett av våra produktområden Verktyg & Maskiner, Trädgård, Hem & Hushåll, Bil & Garage, Bygg & Färg, El & Belysning, Arbetskläder, Fritid och Outlet.
I rollen ingår arbete både med långsiktig strategisk utveckling samt dagligt operativt inköpsarbete i tätt samarbete med Inköpare, Sourcing och Kvalitet samt andra funktioner och avdelningar.
Du är ansvarig för resultat, uppföljning och rapportering av försäljning och utvecklingsprojekt inom produktområdet. Du skapar och säkerställer planer på kort- och lång sikt samt driver och utvecklar erbjudandet, sortimentet och produkterna enligt Julas övergripande mål och strategier. Du bidrar till affärsområdets och Julas totala försäljning  samt lönsamhet – alltid med kunden i fokus.
Du är van vid kategoriarbete, leverantörsförhandlingar, kampanjplanering, prissättning och konkurrentanalyser samt att ta fram affärsunderlag som beslutsstöd. Du är väl uppdaterad kring omvärlden, nya trender, våra marknader och konkurrenter.
I tjänsten förekommer en del resor för leverantörsmöten och mässor.
Du rapporterar till Affärsområdeschef.
Det här är din bakgrund och dina erfarenheter
För att lyckas i denna roll behöver du ha flerårig erfarenhet inom inköp, gärna från en liknande roll inom ett internationellt bolag. Du har erfarenhet av sortimentsutveckling, förhandling, sourcing och pris-sättning. Erfarenhet från DIY och retail är meriterande. Du behärskar engelska mycket väl i tal och skrift och har goda kunskaper i Office program samt erfarenhet från att arbeta i affärssystem- och uppföljnings-system.
Det här är du som person
Du trivs i en värderingsstyrd organisation som kännetecknas av nyfikenhet, teamarbete och en ständig vilja att utveckla och förbättra affären. Du har förmåga att se affärsmöjligheter med drivkraften att öka lönsamheten och försäljningen. Du har lätt för att kommunicera med andra människor, ta egna beslut och kommer med egna lösningsförslag. Vi ser vidare att du som person är strukturerad och analytisk vilket balanseras med kreativitet och ett flexibelt förhållningssätt. Som person är du prestigelös i ditt sätt att vara och trivs med att samarbete både inom och utanför den grupp du tillhör.
Bra att veta
Tjänsten är tillsvidareanställningar på heltid med 6 månaders provanställning med placering på Julas huvudkontor i Skara. Jula rör sig mot ett mer flexibelt arbetssätt och därmed finns möjlighet till delvis distansarbete. Jula har kollektivavtal med Unionen för tjänstemän.
Så här söker du
Sista ansökningsdag är 2022-02-28. Frågor om tjänsten besvaras av Mattias Lif, Business Area Manager 0511-68820. Vi arbetar med löpande urval under ansökningstiden.
Vi är en arbetsplats som präglas av gemenskap och nyfikenhet. Är du intresserad av att vara med på resan – välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jula AB
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 februari 2022
  • Ansök senast: 28 februari 2022

Liknande jobb


Supply Chain Category Manager

Supply Chain Category Manager

31 oktober 2024

Supply Chain Category Specialist

Supply Chain Category Specialist

31 oktober 2024

Lager 157 söker Assortment Manager Kids

25 oktober 2024

Lager 157 söker Assortment Manager Kids

24 oktober 2024