OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Biltema erbjuder idag ett brett sortiment för hela familjen inom områdena Bil/MC, Bilvård, Båt, Bygg, Verktyg, Fritid, Hem och Kontor/Teknik.
Biltema är ett starkt varumärke med fler än 150 butiker runt om i Norden och som nu är inne i en spännande expansionsfas med målsättning att inom de närmsta åren öppna ett drygt 50-tal nya varuhus i Norden.
Biltema Nordic Services AB är ett servicebolag inom Biltema med olika avdelningar som tillsammans levererar en helhetslösning för varuhusens sortiment och drift.
Stora delar av Biltemas sortiment är produkter som lanseras under det egna varumärket "Biltema". Detta sätter en prägel på arbetsuppgifterna då företaget i och med det blir juridiskt klassat som tillverkare och därmed ansvarig för säkerhet och funktion.
Produktavdelningen tar fram sortimentet. Kvalitétsavdelningen säkerställer att de produkter Biltema sätter på marknaden uppfyller gällande lagkrav. Grafiska avdelningen sköter den grafiska produktionen vilket innefattar texter, förpackningar, katalog och marknadsföring av Biltemas produkter. IT avdelningen hanterar supporten åt varuhusen och backoffice funktioner.
Arbetsuppgifter
att du har det övergripande ansvaret för produktstrategin och utvecklingen av det aktuella sortimentet på alla marknader.
att du sätter långsiktiga mål för sortimentet och utvecklar det med nya produktområden.
att du kommer att jobba med sortimentet genom hela produktlivscykeln, vilket innebär utveckling, uppdatering, utfasning mm.
att du jobbar med prissättning, reklamationer, kvalitet, samt är med och påverkar förpackningsdesign, försäljningstexter mm.
att du ansvarar för att produkterna uppfyller samtliga lagkrav för att få sätta dem på marknaden.
Tjänsten innebär en del resor för att besöka mässor och leverantörer i olika delar av världen.
Kvalifikationer
God kännedom av produktområdet. Hit räknas då produkten, reservdelar och praktisk kompetens. Här sa vi att vi skulle fokusera på PM-rollen och inte produkterna.
Ha flerårig kompetens/kunskap som produktchef.
Ha erfarenhet av att sätta produktstrategi och jobba med utveckling av produkter som riktar sig mot Biltemas kunder.
Ha övergripande kompetens/kunskap för att sätta långsiktiga mål för sortimentet och utveckla det mot satta mål.
Ha övergripande kompetens/kunskap för att kunna ansvara och arbeta aktivt med hela produktlivscykeln.
Ha övergripande kompetens/kunskap om kommersiell bevakning av marknaden såsom;
- god kännedom om kunden
- produktens kvalité
- god kunskap om konkurrenter och deras prissättning
- ansvar och inblick vad gäller rätt pris marknadsmässigt
- följa trender och utveckling på marknaden
- utveckla merförsäljning och impulsköp
- internationell handel
I tjänsten kommer du ha externa kontakter i inköpsledet, vilket kräver goda kunskaper i engelska, såväl i tal som skrift. Du har dessutom en god datorvana och behärskar Office paketet
Som person har du en stark drivkraft, tar eget ansvar och är bra på att samarbeta. Du är bekväm med att fatta beslut, vara drivande i projekt och hålla ett högt arbetstempo. Du har praktisk erfarenhet från detaljhandeln och gärna erfarenhet av snabbrörliga konsumentprodukter.
För att veta mer om produkterna se sida 37-70 i Biltemakatalogen.
Givetvis delar du Biltemas värderingar Enkelhet, Sparsamhet, Handlingskraft, Ordning och reda samt Flexibilitet.
Arbetsplats/placering: Helsingborg
Anställningsform: Tillsvidareanställning/heltid, 6 månaders provanställning
Har du frågor kring tjänsten kontakta: Johan Öhman Nordén , e-post: johan.norden @biltema.com
Observera att vi inte tar emot ansökan via post eller mail. Välkommen och ladda upp ditt CV samt Personliga brev via vår hemsida, www.biltema.se/jobb Urval kommer att ske löpande, vilket innebär att anställning kan ske innan annonsens slutdatum. Vi ser därför gärna att du skickar in din ansökan omgående.
Biltema har gjort ett medvetet medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.