OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Biltema Nordic Services har 3 affärsområden. Affärsområde "Hem" innefattar kök, städ, resa, kontor, hemdekoration, hushållsmaskiner, trädgård, båt, multimedia, jakt, fiske, husdjur, arbetskläder och skyddsutrustning samt lek och hobby. Till avdelningen söker vi nu en Produktchef med ansvar för sortimentet Trädgård ex trädgårdsredskap, presenningar, bevattning, krukor och blomlådor, brevlådor, fågelmat, tösalt med mera.
Arbetsuppgifter
att du har det övergripande ansvaret för produktstrategin och utvecklingen av det aktuella sortimentet på alla marknader.
att du sätter långsiktiga mål för sortimentet och utvecklar det med nya produktområden.
att du kommer att jobba med sortimentet genom hela produktlivscykeln, vilket innebär utveckling, uppdatering, utfasning mm.
att du jobbar med prissättning, reklamationer, kvalitet, samt är med och påverkar förpackningsdesign, försäljningstexter mm.
att du ansvarar för att produkterna uppfyller samtliga lagkrav för att få sätta dem på marknaden.
Tjänsten innebär en del resor för att besöka mässor och leverantörer i olika delar av världen.
Kvalifikationer
Flerårig yrkesmässig allsidig erfarenhet av produktområdet.Hit räknas då produkten, reservdelar, praktisk kompetens och branschvana
Ha flerårig kompetens/kunskap som produktchef inom produktområdet
Ha övergripande kompetens/kunskap för att kunna ansvara för produktstrategi och utveckling av det aktuella sortimentet på alla marknader.
Ha övergripande kompetens/kunskap för att sätta långsiktiga mål för sortimentet och utveckla det mot nya produktområden.
Ha övergripande kompetens/kunskap för att kunna ansvara och arbeta aktivt med hela produktlivscykeln.
Ha övergripande kompetens/kunskap gällande produktens lagkrav såväl på nationell- som Eu nivå
Ha övergripande kompetens/kunskap om kommersiell bevakning av marknaden såsom
- god kännedom om kunden
- produktens kvalité
- god kunskap om konkurrenter och deras prissättning
- ansvar och inblick vad gäller rätt pris marknadsmässigt
- följa trender och utveckling på marknaden
- utveckla merförsäljning och impulsköp
- internationell handel
I tjänsten kommer du ha externa kontakter i inköpsledet, vilket kräver goda kunskaper i engelska, såväl i tal som skrift. Du har dessutom en god datorvana och behärskar Office paketet
Som person har du en stark drivkraft, tar eget ansvar och är bra på att samarbeta. Du är bekväm med att fatta beslut, vara drivande i projekt och hålla ett högt arbetstempo. Du har god produktkännedom inom området och vet hur produkterna ska användas antingen genom tidigare arbete eller genom intresse. Du har praktisk erfarenhet från detaljhandeln och gärna erfarenhet av snabbrörliga konsumentprodukter
Det är viktigt att du delar Biltemas värderingar; Enkelhet, Sparsamhet, Handlingskraft, Ordning och Reda samt Flexibilitet.
Observera att vi inte tar emot ansökan via post eller mail. Välkommen och ladda upp ditt CV samt Personliga brev via vår hemsida.
Urval kommer att ske löpande, vilket innebär att anställning kan ske innan annonsens slutdatum. Vi ser därför gärna att du skickar in din ansökan omgående.