OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Produktchef - Vitvaror
Är du en erfaren produktchef med bakgrund inom vitvaror eller från konsumentelektronikbranschen? Vill du ta dig an utmaningen att leda Samsung in i framtiden?
Som produktchef på Samsung kommer du att spela en avgörande roll för att säkerställa att vi fortsätter vara i framkant på marknaden och fortsätter berika och förenkla konsumenternas liv.
På Samsung drivs vi av en outtröttlig passion för excellens och ett obevekligt engagemang för att utveckla de bästa produkterna och tjänsterna på marknaden. I dagens snabbrörliga globala ekonomi är förändring konstant och innovation är avgörande för ett företags överlevnad. I 70 år har vi riktat in oss på framtiden genom att förutse marknadens behov och krav så att vi kan styra vårt företag mot långsiktig framgång.
Rollen: Produktchef för inbyggda digitala vitvaror på Samsung
Samsung expanderar och söker en erfaren produktchef att ansluta sig till vårt team för produktförvaltning av digitala vitvaror. I den här rollen kommer du att samarbeta med den seniora produktchefen för inbyggda vitvaror för att fastställa den kommersiella strategin för dina produkter i Norden. Du bör vara en skicklig påverkare som kan anpassa och implementera den globala strategin baserat på lokala förhållanden. Genom nära samarbete med marknadsfunktioner och säljteamet kommer du fastställa riktning och roadmap för produkterna samt säkerställa att de tillför värde till marknaden.
Som produktchef kommer du att ingå i avdelningen för digitala vitvaror och rapportera till chefen för produktförvaltning för digitala vitvaror. Rollen är baserad på vårt moderna kontor i Kista och innefattar sporadiska resor inom Norden, Europa och Sydkorea.
Viktiga mål för rollen
● Stärka Samsungs position som ett ledande varumärke på den nordiska marknaden genom affärsutvidgning.
● Utveckla och implementera en robust tillväxtstrategi för att dra nytta av möjligheter inom produktkategorin.
● Etablera en solid och hållbar "vinstbas" för företagets framtida tillväxt.
● Optimera sortiment, pris och modellmix för att driva försäljning av premiumprodukter.
● Genomföra produkt och affärs-marknadsföringsstrategier för vitvarubranschen.
Viktiga ansvarsområden
● Produkt- och sortimentshantering:
Utveckla och implementera rätt sortiment för att uppnå affärsmål och etablera ett logiskt sortiment, specifikation och prisstruktur för kategorin.
● Produktvärdeerbjudande: Skapa starka, övertygande och tydliga produktvärdeerbjudanden som möjliggör framgångsrik marknadsföring.
● Prishantering: Ansvara för prispositionering, utveckla prissättningslogik och etablera riktlinjer för prissättning och kampanjer vid behov.
● Optimera lanseringar:
Planera och följa upp aktiviteter före och efter lansering för att säkerställa alla nödvändiga verktyg levereras för att maximera marknadseffekt och investerings effektivitet. Översätta den globala lanseringsplanen till en robust lokal amplifierad plan.
● Generera efterfrågan: Driva och stödja alla relaterade intressenter (global/huvudkontor för marknadsföring, marknadsföring för Europa, lokala sälj- och marknadsföringsteam samt Supply chain management team) att anta ett säljdrivet tankesätt och affärsinriktning.
● Business performance: Övervaka och ansvara för KPI:er med fokus på intäkter, pris, modell mix och vinst.
● Marknadskunskap: Analysera, förstå och tolka marknadsundersökningar och konkurrentanalyser för att styra affärs riktningen. Identifiera nya möjligheter eller åtgärder för att säkerställa smidighet och anpassningsförmåga i en föränderlig marknad.
Nyckelkompetenser/karaktärsdrag
Mjuka färdigheter
● Driven, fokusera på leverans, entreprenöriellt sinne samt flexibel.
● Omfattande erfarenhet och insikter inom vitvaror eller liknande inom konsumentelektronik.
● Självgående, kan identifiera möjligheter och omvandla dem till idéer, lösningar och initiativ som direkt påverkar affärsprestationen.
● Exceptionella påverkar-egenskaper - snabbt vinna stöd från interna och externa intressenter i Norden.
● Förmåga att analysera marknaden och fastställa strategier gentemot konkurrensen - utmärkta kommunikationsfärdigheter på engelska, med förståelse för en global, mångkulturell miljö (helst asiatisk).
● Ägarskap av kategori/affär P&L - stark förståelse för lönsamhetsdrivkrafter genom hela P&L och skicklig på att identifiera och hantera områden som påverkar resultatet.
● Robusta presentations och kommunikationsfärdigheter, bekväm med att presentera för högre chefer på både strategisk och detaljerad operativ nivå.
● Breddad marknadskunskap - trovärdig när det gäller att driva marknadskommunikations team för att leverera exceptionella lösningar som stödjer genomförandet av kategorin.
● Förståelse för komplexa detaljhandels- och distributionskanaler.
Hårda färdigheter
● 3-5 års erfarenhet inom vitvaror eller konsumentelektronikbranschen.
● Starka färdigheter i MS Office (särskilt Excel och PowerPoint).
● Akademisk examen.
I denna mycket spännande roll är ett starkt analytiskt tankesätt avgörande, tillsammans med förmågan att läsa människor, förstå deras motivationer och presentera produkter på ett attraktivt sätt för alla intressenter, både internt och externt. Samsung är ett dynamiskt företag inom en snabbrörlig bransch som erbjuder många möjligheter till tillväxt och utveckling. För att lyckas hos oss måste du vara någon som uppskattar tempo, förändring och att ta initiativ.
Låter det här som dig?
Ser du utmaningen och vill anta den?
Bra, sök då tjänsten med ditt CV samt personligt brev på engelska, tack.
Vi håller intervjuer löpande, så skicka gärna in din ansökan redan idag!
Headsource är ett rekryterings- och bemanningsföretag med huvudkontor i Stockholm. Vi jobbar lite snabbare, har lite roligare och har över 20 års erfarenhet på marknaden vilket gör att vi hittar kandidater snabbare än någon annan aktör på marknaden. För mer information besök oss på www.headsource.se