OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Saab blickar vi ständigt framåt och utmanar gränserna för vad som är tekniskt möjligt. Vi samarbetar med kollegor runt om i världen som alla delar vår utmaning – att göra världen till en säkrare plats.
Vad du blir en del av
Dynamics, ett affärsområde inom Saab, erbjuder understödsvapen, missiler, torpeder, sensorer, obemannade undervattensfarkoster och kamouflagesystem för försvarsmarknaden. Produktportföljen innefattar även produkter för den civila säkerhetsmarknaden såsom fjärrstyrda undervattensfarkoster till oljeindustrin och kärnkraftverk. Vi söker nu ytterligare en produktinköpare. Tjänsten är organiserad inom avdelning Procurement och Underwater Systems. Du kommer att ingå i ett inköpsteam som direkt bidrar till företagets resultat genom våra affärer. Avdelningen ansvarar för att anskaffa varor och tjänster i rätt tid, till rätt kvalitet och till bästa totalkostnad för företaget på ett affärsmässigt och optimalt sätt.
Vi är och verkar i en internationell matrisorganisation. Majoriteten av våra leverantörer är utländska. Målet är att öka fokuseringen på upphandling och inköp inom hela Dynamics för att göra oss mer konkurrenskraftiga. Du har en viktig roll att i samverkan med produktions- och utvecklingsenheterna inom produktområdet skapa de bästa förutsättningarna för att realisera våra strategier, uppnå våra långsiktiga mål och möta våra utmaningar.
Din framtida utmaning
Din huvudsakliga uppgift som produktinköpare kommer att vara att stötta affärsenhetens program och projekt genom att projektleda/koordinera inköpsverksamheten utifrån verksamhetens behov. Du kommer också att, i samverkan med produktledning och varugrupper, säkerställa inköps- och leverantörsstrategier utifrån ett produkt- och affärsperspektiv. Då projekten ibland är specifika för affärsenheten och av olika komplexitet där tid är av yttersta vikt kan även tjänsten omfatta operativt inköpsarbete.
Du kommer även att ansvara för riskhantering och kalkylunderlag inom delprojekt köp. Du kommer ha omfattande kontakter inom och utanför företaget, vilket kräver att du är en utåtriktad person som har förmåga att arbeta på ett strukturerat sätt. Du kommer även att arbeta för att säkra det tvärfunktionella samarbetet mellan inköp och interna intressenter.
Den du är idag
Vi söker dig med teknisk eller ekonomisk utbildning på högskolenivå eller likvärdig dokumenterad utbildning med flerårig erfarenhet av kvalificerat inköpsarbete. Du har erfarenhet av kontraktskrivning och förhandling samt stor förmåga att arbeta självständigt likväl som i team mot uppsatta mål och tidplaner.
Som person är du strukturerad, drivande och kommunikativ, med ett tydligt kund- och affärsfokus samt en god analytisk förmåga. Ditt arbete präglas av gott affärsmannaskap och du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska. Internationell erfarenhet är meriterande eftersom du kommer att verka i en internationell organisation.Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Om Saab
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretagföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 14 000 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling. Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryterande chef Johan Owén
+46 586 835 37
Rekryterande chef Sofie Stjärnberg
+46 13 18 21 06
Anders Nyman
+46 586 814 67
Rekryteringskonsult Experis Christian Johansson
013-355509