Produktionsägare digitala tjänster

Produktionsägare digitala tjänster

Arbetsbeskrivning

MSB stärker samhället i att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig.
Vi värnar människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Högt förtroende och nära samarbete med aktörerna gör att vi lyckas.


Jämställdhet och likabehandling ska genomsyra MSB:s arbete internt och externt. Vi välkomnar alla sökande och ser en tillgång i att vi tillsammans kan spegla den variation som finns i samhället. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.




Om tjänsten
Vi söker dig som vill vara med och bidra i arbetet med att utveckla MSB med fokus på myndighetens digitala närvaro.

MSB utvecklar flertalet digitala produkter och nu behöver vi en produktägare som kan hjälpa oss att effektivisera arbetet för att skapa mer nytta för våra målgrupper. 

Kommunikation är en förutsättning för att MSB ska lyckas med sitt uppdrag. Myndighetens kommunikation ska bidra till en tydlig bild av MSB:s roll och uppdrag. Kommunikationsavdelningen ska stödja och styra kommunikationsarbetet så att MSB:s medarbetare känner sig trygga i att kommunikationen genomförs professionellt, tydligt och mot gemensamt uppsatta mål. Alla ska också förstå vikten av att det vi kommunicerar hänger ihop i en större helhet. 

I våra utvecklingsteam ansvarar du för att gemensamt peka ut en riktning för produkten, driva arbetet framåt, samla in behov från verksamheten, planera sprintar, paketera lämpliga leveranser, definiera krav och acceptanskriterier och ansvarar för backloggen samt kontakten med myndighetens konsulter. Du ansvarar för vad och när – teamet för hur. Du är teamets stöd i prioritering och planering av arbetet. Du prioriterar backlogen med fokus på lång sikt när teamet fokus är på innevarande sprint. Du samarbetar med liknande roller för att  prioritera myndighetsgemensamma utvecklingsinsatser sett till prioriteringar och resurser internt och externt.

Du samarbetar med andra roller för att skapa sammanhållna digitala produkter som bidrar till en större helhet på myndigheten och där kommunikationen har samma grund i design och logik för att ge en god användarupplevelse oavsett digital tjänst. Till din hjälp i arbetet har du kanalansvarig, förvaltningsledare, kanalutvecklare, kommunikatörer och konsulter. Du kommer även ha flera andra samarbeten både internt och externt som till exempel med tjänsteleverantörer, byråer och framför allt myndighetens interna stödenheter. Du håller dig uppdaterad på krav gällande säkerhet, tillgänglighet och personuppgiftshantering samt bidrar med din kompetens i andra delar av verksamheten genom att bidra med ditt perspektiv i frågor och diskussioner.

Din kompetensprofil:
Du kommer att ingå i vårt digitala team och ansvarar för myndighetens olika digitala produkter utifrån verksamhetens prioriteringar. Du kommer delta i utvecklingsprojekt men också vara en del av den löpande förvaltningen. Du har en central roll i samarbetet mellan styrgrupper och teamet och din viktigaste uppgift är att säkerställa att teamet kan fokusera på sina uppgifter, att verksamhetens behov blir tillgodosedda och att myndighetens produkter utvecklas effektivt och sammanhållande utifrån myndighetens önskade riktning.

Du har:

- akademisk utbildning inom kommunikationsområdet, webbutvecklingsområdet och/eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- minst fem års erfarenhet inom webbutveckling
- minst tre års erfarenhet av att driva webbprojekt
- lång erfarenhet av att arbeta i publiceringssystem
- erfarenhet av projektledning eller produktägarskap
- arbetslivserfarenhet av kravställning till utvecklare i backlogg
- goda kunskaper i lagar som tillämpas i webbarbete, till exempel lagen om tillgänglighet till digital offentlig service och GDPR.

Det är meriterande om du har:

- arbetat i EPi-server.
- arbetat i tvärfunktionella agila team.
- jobbat utifrån ett designsystem.
- erfarenhet av kundresor och tjänstedesign.
- erfarenhet från liknande arbete inom offentlig verksamhet.

Du  är en person som brinner för användbara digitala upplever, du gillar att driva projekt och du är duktig på att engagera en grupp. Du gillar att ha struktur och att lösa problem. Som medarbetare på MSB förväntas att du är uppdragsorienterad, utvecklings- och dialoginriktad, har självkännedom och vara ett föredöme. För att trivas i denna roll ser vi att du är bekväm med att ta beslut och att motivera dem. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om anställningen
Tjänsten är placerad på enheten för kommunikationsutveckling vars övergripande syfte är att stärka myndighetens kommunikativa förmåga och skapa förutsättningar för effektiv och samordnad kommunikation som stärker förtroendet för myndigheten. Enhetens uppgift är också att lämna kommunikativt stöd i frågor som handlar om styrning, stöd och utveckling av kommunikativ förmåga.

https://www.msb.se/sv/om-msb/organisation/

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare med start efter överenskommelse. MSB tillämpar provanställning om 6 månader. 

Ort: Karlstad eller Stockholm. 

Resor i tjänsten förekommer.

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/anstallningsvillkor-och-formaner-nar-du-jobbar-pa-msb/

Är du intresserad?
Har du frågor kontakta enhetschef Teresa Palmqvist. Fackliga företrädare är Liselotte Jansson (Saco-S), Hannah Wiklander (ST) och Anne-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240.

Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast den 5 augusti 2022, märkt med referensnummer 2022/149.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.                        

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


16 oktober 2024

Paid Media Specialist

Paid Media Specialist

1 oktober 2024

Performance Media Manager

Performance Media Manager

30 augusti 2024

Sales and Marketing Specialist

Sales and Marketing Specialist

16 augusti 2024