OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Läromedelsavdelningen har till uppgift att främja tillgången på läromedel för elever med funktionsnedsättning. Vi ger råd och stöd till förlagen, så att de kan ta fram material som passar elevens förmåga. Vi producerar också egna läromedel och stödmaterial. Vi gör även anpassningar i förlagens läromedel så att materialet blir mer tillgängligt. Pedagoger får guidning av oss för att hitta lämpliga läromedel för specialpedagogiska sammanhang. Läromedelsavdelningen har fyra enheter.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en produktionshandläggare till Främjandeenheten med placering i Örebro!
Främjandeenheten hanterar och ansvarar för avdelningens externa läromedelsproduktion genom ekonomiskt och konsultativt stöd till förlag och läromedelsproducenter. Det ekonomiska stödet, även kallat produktionsstödet, hanteras i ett digitalt verktyg - Bidragsportalen.
Inom enheten finns även informationstjänsten Hitta läromedel och myndighetens försäljningskanal webbutiken. Inom enheten hanteras också den digitala distributionen för läromedelsavdelningens
egenproducerade läromedel.
Som produktionshandläggare är du ett nav i koordineringen för de läromedelsprojekt som sker externt och ansvarig förvaltare av vårt digitala ansökningsverktyg - Bidragsportalen. Arbetet utgår från vår arbetsprocess också kallad produktionsstödsprocessen. Du förväntas samverka med övriga myndigheten i frågor som gäller produktionsstödsprocessens olika delar, såsom systemutvecklare på IT, personal på administrativa enheten och ekonomienheten samt vara ett stöd till läromedelsrådgivarna och förlagen kring framförallt uppstart och avslut av läromedelsprojekt.
I rollen som produktionshandläggare består din arbetsvardag av många olika arbetsuppgifter och du ska ha förmågan att hantera många bollar i luften samtidigt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter är:
• Vara ett stöd till förlag och läromedelsproducenter i Bidragsportalen gällande ansökan och villkor för bidraget
• Ha kontakt med förlag och läromedelsproducenter vid start och avslut av externa läromedelsprojekt finansierade med produktionsstöd t.ex. vid frågor om ekonomi och innehåll
• Vara kontaktperson till IT för förvaltning och utveckling av Bidragsportalen
• Vara kontaktperson till myndighetens administration och ekonomi i frågor som rör produktionsstödsprocessen
• Ansvara för verksamhetsuppföljning och nyckeltal
• Ta fram och hantera statistik från Bidragsportalen
• Skapa och hantera manualer för olika roller i ansökningsförfarandet
• Delta och ha en drivande/aktiv roll i läromedelsrådgivargruppens beslutsmöten
• Hantera och fördela inkommande frågor till enheten
Du förväntas också samarbeta med andra produktionshandläggare inom läromedelsavdelningen för att koordinera externa och interna läromedelsprojekt till avdelningens gemensamma produktionsplan som är under utveckling.
KVALIFIKATIONER
• Du ska ha lämplig examen från universitet/högskola.
• Du ska ha minst fyra års erfarenhet av att ha arbetat administrativt med övergripande hantering av läromedelsprojekt.
• Du ska ha minst tre års yrkeserfarenhet av att ha arbetat administrativt med W3d3 som arkiveringssystem eller liknande.
• Du ska ha minst tre års yrkeserfarenhet av att ha arbetat administrativt med ekonomisystemet Agresso/UBW eller liknande.
• Du ska ha minst fyra års erfarenhet av att ha arbetet med ekonomiska delar av läromedelsprojekt.
• Du ska ha dokumenterad erfarenhet av att ha deltagit i utvecklingsarbetet av ett systemstöd.
Det är meriterande om du:
• Har kunskap om läromedel och pedagogik samt för myndighetens målgrupper
• Har kunskap området barnrätt och mänskliga rättigheter
• Har erfarenhet av att arbeta inom statlig verksamhet
• Har kunskap om diarieföring och arkivering och av att arbeta processorienterat
• Arbetsuppgifterna kräver god samarbetsförmåga, du bör därför ha erfarenhet från arbete i team med olika yrkesgrupper men du ska även kunna arbeta självständigt.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och tidigare erfarenhet.
Som person är du serviceinriktad, noggrann, uthållig och kvalitetsmedveten.
Du har en god analytisk och strategisk förmåga.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Provanställning på sex månader tillämpas.
Resor inom tjänsten förekommer 3-4 dagar/månad.