OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Produktionsledare
till Sjöfartsverkets helikopterenhet, med placering i Göteborg
Sjöfartsverkets helikopterenhet är en central del i svensk sjö- och flygräddning. Räddnings-helikoptrarna är tillgängliga för insatser både till sjöss och över land och är stationerade på fem orter i Sverige; Kristianstad, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå. Besättningarna är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter från larm. Verksamheten bedrivs med AgustaWestland AW139-helikoptrar.
Produktionsledare med mandat från flygchefen
Som Produktionsledare är du chef över vår planeringsfunktion och leder arbetet utifrån ett delegerat mandat från flygchefen. Du ansvarar för det dagliga arbetet med planering och drift av SAR-produktionen och fattar beslut i frågor rörande bemanning, prioritering av resurser, samt presenterar löpande en aktuell lägesbild. Du leder verksamhetsplaneringen och ansvarar för uppföljning och rapportering, och samverkar vid behov med enhetens baschefer i produktionsfrågor. Till uppgifterna hör förutom tillämpning också utveckling av rutiner och instruktioner för funktionen.
Rollen/arbetet innefattar daglig kontakt och samverkan både internt och externt med våra baser, med ledningscentralen för Sjö- och Flygräddning (JRCC) och med Sjöfartsverkets dotterbolag, SMA Maintenance, som står för det tekniska underhållet av våra helikoptrar. Du leder respektive deltar i möten internt inom enheten och inom Sjö- och Flygräddningsavdelningen. Du leder arbetet med tillämpning och utveckling av vårt operativa kollektivavtal i enheten och deltar i facklig samverkan.
Befattningen innebär en del resande till våra fem helikopterbaser i Sverige. Då vi är en 24/7- verksamhet innefattar denna befattning även beredskap utanför tjänstetid enligt ett rullande schema.
Vem är du?
Krav:
- Utbildning eller bakgrund från flygbranschen som är relevant för tjänsten.
- Gedigen dokumenterad bakgrund som ledare med personalansvar.
- Erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete.
- Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
- Goda generella IT-kunskaper och ett intresse för digitaliseringsfrågor.
- Då verksamheten är geografiskt utspridd krävs resor och övernattningar, varför B-körkort för manuellt växlat fordon är ett krav.
Meriterande:
- Flerårig erfarenhet från ett flygbolags eller helikopterbolags flygavdelning, gärna inom planering, dispatch eller motsvarande.
- Erfarenhet av att arbeta enligt, jämte god kunskap i, EASA:s regelverk
- Erfarenhet från räddningstjänstverksamhet med 24/7-arbete.
- Erfarenhet från myndighetsarbete
- Erfarenhet av samverkan med fackliga företrädare
- Erfarenhet samt vana vid de planerings- och kommunikationssystem som finns inom flyg- och helikopterbranschen, exempelvis RM Sabre Rocade, PDC eller liknande.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att trivas i rollen bör du uppskatta ett högt tempo då arbetstempot varierar med stundtals hög arbetsbelastning. För att klara av arbetsuppgifterna på bästa sätt behöver du vara strukturerad och noggrann samtidigt som du behöver ha förmågan att kunna växla fokus, prioritera och hitta nya lösningar. Att snabbt och på befintligt underlag kunna ta rätt beslut och kommunicera det är en viktig egenskap för rollen. Du är ansvarstagande och driver dina arbetsuppgifter/processer på ett självständigt sätt och har stor personlig integritet. Det är viktigt att du har en positiv attityd och har lätt för att samarbeta och komma överens med andra människor, då du kommer att ha mycket kontakt med olika delar av organisationen.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.
Varför ska du välja Sjöfartsverket
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vi arbetar aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som ska tillsättas snarast. Vi tillämpar sex månaders provanställning
Intervjuer kommer att hållas via Skype vecka 19-20.
Upplysningar:
Flygchef Carl-Johan Malmberg, 010-478 56 33 eller carl-johan.malmberg@sjofartsverket.se
Fackliga företrädare:
SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Bengt-Erik Johansson, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.
Registrera din ansökan senast den 2 maj 2021.
Diarienummer: 21-01798
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.