OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta på en myndighet som har världen som sitt arbetsfält? Statens museer för världskultur består av Etnografiska museet, Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg. Med samlingar som spänner över flera tusen år och alla världens kontinenter kan Världskulturmuseerna ge perspektiv och ökad förståelse för vilka vi är, varifrån vi kommer och vilken värld vi vill skapa tillsammans. Med en vision om en större, mänskligare och mer inkluderande värld är vårt uppdrag mer angeläget än någonsin!
Idag arbetar cirka 150 medarbetare utifrån regeringsuppdraget att visa och levandegöra världens kulturer samt ge perspektiv på en alltmer globaliserad värld, såväl historiskt som i dag. Vår verksamhet är samlad i tre avdelningar Samling, Innehåll och lärande och Publika möten samt två stödfunktioner; ett ledningskansli och en Kommunikations- och marknadsenhet. Samtliga avdelningar arbetar med publiken i fokus, i nära samverkan och med hela myndigheten som arbetsfält. Vårt övergripande mål är att bli angelägna för fler och vi söker nu dig som vill bidra till att lyfta vår verksamhet till en ny nivå.
Kommunikation och marknadsföring är en enhet som arbetar med hela myndighetens utbud. Teamet består av nio personer med olika spetskompetenser. Gruppen arbetar tätt ihop över två städerna.
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Stationeringsort är Stockholm. Tjänstgöring förekommer även i Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Som produktionsledare inom Kommunikations- och marknadsenheten (nedan KoM) kommer du att göra följande:
• Ha övergripande koll på deadlines och resultat samt fördela ansvarsområden gällande produktion på KoM-enheten genom arbetsverktyget Microsoft planner.
• Fungera som spindeln i nätet och vara en av länkarna mellan KoM-enheten och övriga avdelningar på myndigheten.
• Fungera som ett stöd för kollegorna på KoM genom att planera, driva, strukturera, utveckla och följa upp mål och resultat på våra insatser.
• Ha koll på och styra enhetens arbete till att svara mot uppsatta KPI:er och andra målsättningar.
• Vara lyhörd för, och ta tillvara på synergier i olika projekt och ta initiativ till lösningsorienterade och effektiviserande förslag.
• Koordinera kommunikation och marknadsföring kring programaktiviteter för alla museer tillsammans med ansvarig kommunikatör.
• Fungera som stöd i att boka annonser och vara kontaktperson för tryckerier, leverantörer och samarbetspartners.
• Ha koll på ekonomi och budget.
• Sätta dig in i komplexiteten kring Världskulturmuseernas innehållsfrågor som ofta har flera etiska aspekter att ta hänsyn till.
KVALIFIKATIONER
Skall-krav
• Erfarenhet av att arbetsfördela utifrån deadlines i flera olika projekt.
• Erfarenhet av att arbeta resultatinriktat mot KPI:er och budget.
• Erfarenhet av att följa upp och utvärdera projekt.
• Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
Meriterande
• Ha arbetat med planerings/organiseringsprogram såsom Planner, Trello, Asana eller motsvarande.
• Relevant utbildning eller kurser inom kommunikation, marknadsföring och/eller projektledning.
• Kunskaper i andra språk än svenska och engelska.
Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper såsom relationsbyggande, resultatorientering, kommunikation, problemlösning och planering.
Arbetspsykologiska tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Som anställd i myndigheten förväntas du dela och genom ditt arbete förmedla Världskulturmuseernas värdegrund byggd på demokrati och mänskliga rättigheter. Du förväntas också bidra till att utveckla en god förvaltningskultur präglad av rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet. Statens museer för världskultur eftersträvar mångfald och jämställdhet och ser därför alltid anställda med olika bakgrund och erfarenhet som mycket berikande för verksamheten.
ÖVRIGT
Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga Jobb.
Vi har valt våra rekryteringskanaler och undanber oss all kontakt från rekryterings- och annonsförsäljare.