Produktledare  till vår kund i Stockholm

Produktledare till vår kund i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Bakgrund

Vi söker just nu en Produktledare till vår kund. Kunden ansvarar för att sköta om och utveckla Stockholms offentliga rum, så att de är trygga, attraktiva, framkomliga och hållbara. Uppdraget innefattar allt ifrån att ta hand om den befintliga stadsmiljön till att genomföra strategiska investeringsprojekt och planera för morgondagens växande storstad.

På IT-enheten arbetar 17 medarbetare, alla med olika ansvarsområden men med ett och samma mål; att utveckla verksamhetens effektivitet och tekniska nivå. Enheten arbetar med ny teknik och ser en konkret användning av den, enheten bidrar till att bygga ett hållbart samhälle och en väl fungerande stad. För att lyckas krävs att enheten fokuserar på samarbete och en vilja att lyckas tillsammans.

Kunden har en stark vision, väl definierade mål och en hög ambition för vad man vill åstadkomma. I detta ingår en offensiv satsning på it. Nyligen infördes en ny styr- och samverkansmodell pm3 för förvaltning- och utvecklingsarbete. Idag finns 7 st objekt fördelat på 2 kärnobjekt, 3 stödobjekt och 2 förutsättningsobjekt (teknik). Rollen som produktledare it utgör en viktig del i arbetet med förvaltning och utveckling av de produkter som hanteras inom objekten. Som en del av ett ökat fokus på digitalisering pågår ständig utveckling av både kundens struktur för innovation, ständiga förbättringar och digitalisering samt verksamhetsarkitektur.

Uppdraget innebär att arbeta i rollen som produktledare inom IT i två av kundens produkter (Nyinvestering och drift & underhåll) och totalt omfattar produkterna ett tiotal olika system. Objektet behöver någon som snabbt kan sätta sig in i arbetet och ta ansvar i rollen. Du behöver vara självgående och ha en mycket god förmåga att samverka med objektets intressenter samt att arbeta inom objektets ramar. Rollen kräver god förmåga att kommunicera och samverka (internt och externt). För att fungera i rollen krävs även flexibilitet, förmåga att driva, strukturera, planera och koordinera eget och andras arbete.

Krav:

Erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet
Erfarenhet av arbete i roll som produktledare IT eller motsvarande i en pm3 organisation
Informationsteknisk utbildning (högskolenivå) alternativt motsvarande kunskaper förvärvade i utbildning och/eller yrkeslivet.
Erfarenhet av arbete i roll som beställare av IT-tjänster
Kunskap och kompetens om systemens uppbyggnad, infrastruktur, system, databaser, integrationer och hur systemarbete hanteras och genomförs inom en verksamhet med stöd av pm3 struktur.
Bred generell kunskap av IT-relaterade frågor inom 6 av följande områden:

- Administrativa- och beställningsrelaterade system

- IT-infrastruktur

- Databaser

- Integrationer

- Drift och Support som tjänst

- Avtal (tjänster, hård- och mjukvara, licenser)

- Leverantörsstyrning

- Samverkan
Du ska ha kapacitet att utföra följande uppgifter:

- Stötta med IT-perspektiv i samtliga av produktens frågor.

- Planera och leda produktens arbete.

- Utarbeta och vidareutveckla planen för produktens framtid tillsammans med objektledningen.

- Prioritera och besluta aktiviteter inom objektets ramar.

- Samordna mål, uppdrag, resursplanering och aktiviteter med projekt och linjeverksamhet.

- Bereda arbete med produktens del i forum med ägare och styrgrupp.

- Rapportera och följa upp kostnader och utfall.

- Utveckla beslutsunderlag för produktens initiativ.

- Leda och samordna med IT-Leverantörer.

- Arbeta systematiskt och långsiktigt med informationssäkerhet inom objekt.

- Fånga upp, omvandla och analysera verksamhetens behov och omsätta till krav inom objektet.
Du ska ha kapacitet att i rollen som produktledare it ansvara för följande:

- Att produktens IT-relaterade mål uppnås.

- Att produktens IT-relaterade komponenter/system är tillgängliga för verksamhetens enligt överenskommen nivå.

- Att produktens IT-leverantörer styrs i enlighet med befintliga avtal.

- Att IT-komponenter/system utvecklas i enlighet med beslutad IT-arkitektur.

- Att dokumentation som hör till IT-komponenter/system är uppdaterad.

- Att säkerställa god relation och bra samarbete med produktens IT-leverantörer.

- Att samverka nära med produktledare, produktledare IT och produktspecialister, leverantörer samt objektets ledning.


Samtliga krav ska styrkas i CV samt ett referensuppdrag kommer även att efterfrågas.
Din ansökan

Låter rollen intressant och passande?

Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.



Om oss

Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Quest Consulting Sverige AB
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 augusti 2024
  • Ansök senast: 22 augusti 2024

Liknande jobb


6 november 2024

Product Manager - Data Platform

Product Manager - Data Platform

6 november 2024

6 november 2024

6 november 2024