OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
SJ står inför en mängd spännande möjligheter och utmaningar de närmaste åren. Just nu är vi i en förändrings- och expansionsfas och vi växer med allt fler affärsetableringar både i och utanför Sverige. Digital innovation står högt på agendan och kräver ett tätt samarbete mellan IT och affärsverksamhet. Som IT-organisation är vår målsättning att fortsätta vässa vår kompetens och våra arbetssätt, och odla en kultur där vi på ett snabbt och agilt arbetssätt kan anpassa oss utifrån verksamhetens behov.
Som Produktområdeschef Bas IT leder du ett av fem leveransområden inom SJs IT-organisation och ansvarar för SJs IT-infrastruktur och drift både mot kontoren men även för tågen och personalen ombord på tågen. Idag är drift och infrastruktur till stor del outsourcat till extern part. För att lyckas med vår målsättning att leverera förstklassig IT är nu vår ambition att ta tillbaka ägandeskapet och fortsätta utveckling mot en ultramodern arbetsplats med sömlösa och fungerande digitala verktyg.
Du ansvarar för ett team om tolv erfarna personer och som ledare verkar du för ett effektivt samarbete inom gruppen och en tät samverkan med verksamheten för att prioritera satsningar framåt
Några av dina viktigaste uppgifter framåt blir att:
* I samarbete med verksamheten analysera behov, prioritera och äga produktområdets samlade roadmap över tid
* Verka för en stabil drift till en rimlig kostnad
* Ansvara för och se över befintligt leverantörssamarbete samt under året starta en ny upphandling av drift, IT-infrastruktur och Servicedesk
* Bygga upp ägarskap och 24/7-drift kring våra Azure-plattformar samt molnintegrationer/API
* Coacha och utveckla ditt team
* Stötta och samverka med övriga IT-organisationen mht plattformar och verktyg för IT utveckling & förvaltning
* Främja och utveckla våra agila utvecklings- och leveransmodeller
* Skapa ett bra samverkansklimat mellan IT och verksamhet, inklusive att vara förändringledare för effektivare processer och samplanering - prioriteringar
* Bidra med din kompetens och erfarenhet i SJs IT-ledningsgrupp
Rollen ingår fullt personal- och budgetansvar. Tjänsten är placerad på SJs huvudkontor på Vasagatan i Stockholm och du rapporterar till CIO.
Om dig
För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är en erfaren ledare och att du har gedigen kompetens inom IT-infrastruktur och drift. Du är kundorienterad och har ett genuint intresse för att skapa värde för verksamheten. Du är van att hantera externa leverantörer; driva förhandling, granska och forma bra avtal samt bygga långsiktiga relationer. Du har ett lösningsorienterat förhållningssätt och arbetar metodiskt. Vi värdesätter din uthållighet och erfarenhet av att ta dig an stora komplexa utmaningar på ett systemerat sätt.
Ditt ledarskap bygger på coaching och tillit till dina medarbetare. Du är en god lyssnare och har ett empatiskt förhållningssätt till andras utmaningar. Din kommunikativa förmåga är mycket hög liksom din förmåga till strategiskt tänkande.
Vi förväntar oss att du har högskoleexamen samt att du talar svenska och engelska obehindrat. Tidigare personal- och budgetansvar är ett krav.
Ansökan
I den här rekryteringen samarbetar SJ med Experis. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Anki Snis, 08-508 954 53, anki.snis@se.experis.com.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rekryteringsadministrationen SJ
Teija Korhonen, Gruppchef
010-751 5670
Bitte Tomasson
010-751 8110
Carola Hillberg, Gruppchef
010-751 5305
Gun Wiik, Gruppchef
010-751 6574
Ulf Andersson, Gruppchef
010-751 6586
Bengt Mörk, Gruppchef
010-751 8117
Lena Radeberg, Gruppchef
010-751 6138
Om du har frågor om ansökningsverktyget vänligen kontakta Charlotta Källgren, HR admin
010-751 5561
Anders Berggren, Gruppchef
010-751 6177