Produktområdeschef Trafik & Service till SJ

Produktområdeschef Trafik & Service till SJ

Arbetsbeskrivning

SJ står inför en mängd spännande möjligheter och utmaningar de närmaste åren. Just nu är vi i en förändrings- och expansionsfas och vi växer med allt fler affärsetableringar både i och utanför Sverige. Digital innovation står högt på agendan och kräver ett tätt samarbete mellan IT och affärsverksamhet. Som IT-organisation är vår målsättning att fortsätta vässa vår kompetens och våra arbetssätt, och odla en kultur där vi på ett snabbt och agilt arbetssätt kan anpassa oss utifrån verksamhetens behov. Vår målsättning är att leverera enligt principen Minimal Viable Product (MVP).

Hit söker vi nu en självständig, stark och erfaren IT-ledare som kan agera både förändringsledare med hänsyn till arbetssätt och processer men även förändring av IT-strategi så att den blir optimal för SJ in i framtiden.

Som Produktområdeschef för IT Trafik & Service leder du ett av fem leveransområden inom SJs IT-organisation och ansvarar för systemstödet som stöttar de mest centrala och produktionsnära processerna på SJ. Den absoluta majoriteten av IT-systemen är affärskritiska och omfattar framförallt personal- och trafikplanering. Det är en mixad leverans av egenutvecklade system, köpta tjänster och standardsystem, vilket ställer krav på förmåga till anpassning av planering och leverans av systemen. Inom produktområdet finns stora möjligheter och utrymme för digitalisering. Teamet består idag av ca tolv medarbetare.

Några av dina viktigaste uppgifter blir att:

* I tätt samarbete med verksamheten analysera behov och prioritera för att sedan anpassa och äga produktområdets samlade roadmap över tid
* Verka för att man inom teamet tar helhetsansvar för både förvaltning och utveckling med målsättning att åstadkomma hållbara leveranser som skapar uthållighet över tid och med god leveransprecision.
* Coacha och utveckla teamet
* Fungera som ambassadör för agila arbetssätt och lean-principer såsom retrospektiv och ständigt lärande.
* Ansvara för och se över befintliga leverantörssamarbeten; förtydliga scope och mål framåt och i vissa fall genomföra omförhandlingar.
* Skapa ett bra samverkansklimat mellan IT och verksamhet, inklusive att vara förändringledare för effektivare processer och samplanering - prioriteringar
* Bidra med din kompetens och erfarenhet i SJs IT-ledningsgrupp

Rollen ingår fullt personal- och budgetansvar. Tjänsten är placerad på SJs huvudkontor på Vasagatan i Stockholm och du rapporterar till CIO.

Om dig

För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är en erfaren ledare med och mycket god förståelse och erfarenhet av IT-utveckling. Du har lett interna och/eller externa utvecklingsteam mot gemensamma mål och har erfarenhet av att äga, driva och förvalta en Product roadmap med Total Cost of Ownership. Erfarenhet att arbeta med externa leverantörer, driva förhandling och bygga långsiktiga relationer är en stor fördel.

Du har stor vana av att framgångsrikt driva kontinuerligt förbättringsarbete och förändringsresor. Djupa kunskaper och erfarenheter av agila metoder är ett stort plus liksom erfarenhet av att driva utveckling enligt MVP-principer.

Ditt stora intresse för ledarskap och dina starka ledaregenskaper bygger på coaching och tillit till dina medarbetare. Du är en god lyssnare och har ett empatiskt förhållningssätt till andras utmaningar. Din kommunikativa förmåga är mycket hög liksom din förmåga till strategiskt tänkande.

Vi förväntar oss att du har högskoleexamen samt att du talar svenska och engelska obehindrat. Tidigare personal- och budgetansvar är ett krav.

Ansökan

I den här rekryteringen samarbetar SJ med Experis. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Anki Snis, 08-508 954 53, anki.snis@se.experis.com.

Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan omgående.

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi på uppdrag av nationella och regionala trafikmyndigheter. Koncernen omsätter cirka 7,5 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder Stockholm, Köpenhamn och Oslo.

Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1100 avgångar från 275 stationer. SJs tågtrafik i egen regi kännetecknas av längre resor med snabb- och nattågstrafik samt regional tågtrafik mellan större städer i Sverige och huvudstäderna i Skandinavien. Den upphandlade trafiken kännetecknas av kortare tågresor mellan arbete, studier och boende inom ett län eller region. SJ är en del av lösningen för att Sveriges klimatmål ska nås. Vi möjliggör för många människor att välja tåg, det mest hållbara resesättet på längre sträckor. SJ är ett aktiebolag som ägs av svenska staten med uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg. Läs mer på www.sj.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringsadministrationen SJ

Teija Korhonen, Gruppchef
010-751 5670
Bitte Tomasson
010-751 8110
Carola Hillberg, Gruppchef
010-751 5305
Gun Wiik, Gruppchef
010-751 6574
Ulf Andersson, Gruppchef
010-751 6586
Bengt Mörk, Gruppchef
010-751 8117
Lena Radeberg, Gruppchef
010-751 6138
Om du har frågor om ansökningsverktyget vänligen kontakta Charlotta Källgren, HR admin
010-751 5561
Anders Berggren, Gruppchef
010-751 6177

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJ AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 januari 2021
  • Ansök senast: 28 januari 2021

Besöksadress

Vasagatan 10
None

Postadress

Centralplan 19
Stockholm, 10550

Liknande jobb


IT Business Analyst

IT Business Analyst

21 november 2024

IT-strateg/verksamhetsutvecklare

21 november 2024

20 november 2024