OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Vilka är vi
Arbetsförmedlingen förändras och förnyas i en snabb takt samtidigt som vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma.
Arbetsförmedlingens förnyelseresa består bland annat av en omfattande utveckling av digitala tjänster för våra kunder samt förbättring av det interna it-stödet.
Vi strävar efter att skapa bästa möjliga service för våra kunder, och utveckla moderna, enhetliga och enkla arbetssätt och stöd för våra arbetsförmedlare.
Enheten It för personligt distansmöte och kontroll driver och ansvarar för utveckling av digitala stödsystem för arbetsförmedlare. Systemen ska fungera som verktyg för våra arbetsförmedlare i det digitala kundmötet och vid myndighetsutövning.
Vi nyttjar ny teknik för att skapa förutsättningar för digitala arbetsflöden som håller god kvalitet, med kundfokus och hög effektivitet. Oavsett om vi genomför digitala eller fysiska kundmöten ska våra system ge stöd i arbetet och bidra till en god kundupplevelse.
Vill du utveckla morgondagens digitala sömlösa kundflöden tillsammans med oss?
Vem söker vi
Vi söker nu dig, som i en roll som produktspecialist, vill vara med och förbättra arbetsförmedlarnas distansmöten med Arbetsförmedlingens kunder och bidra till förnyelseresan!
Du kommer att tillhöra sektion Kundmöte på distans som har leveransansvaret för två produkter som bygger på kontaktcenter- och mötesbokningsfunktionalitet, produkter som gör Arbetsförmedlingens kundmöten på distans mer effektiva och kund- och användarcentrerade. Våra produkter omfattar exempelvis digital kundentré och självservice via fritt tal och chattbot, kompetensbaserad styrning av kundmöten och arbetsuppgifter, bemanningsplanering, statistik och uppföljning samt analys av kontaktorsaker.
Du kommer att jobba i ett tvärfunktionellt produktteam och samarbeta med olika drift- och utvecklingspartners samt produktens intressenter och i förekommande fall med externa systemleverantörer, alltid med användaren i fokus.
Produktspecialisten utgör ryggraden i teamets drift- och supportarbete och utför felsökning och hanterar incidenter, problem och användarfrågor, i enlighet med gällande processer, samt deltar i analysarbetet avseende framtida produktförbättringar. Ser helt enkelt till så att produkterna fungerar som det är tänkt, för att användarnas dagliga arbete ska flyta på så bra som möjligt.
Produktspecialisten utför också konfigurationsarbete i de system som ingår i produkterna och deltar i testarbete.
Tillsammans med övriga teammedlemmar utvecklar produktspecialisten kontinuerligt arbetssättet i teamet.
För att lyckas i den här rollen behöver du ha god samarbets- och relationsbyggande förmåga. Du är lyhörd, kommunikativ, analytisk, lösningsorienterad och strukturerad, med förmåga att prioritera i ditt arbete. Samtidigt som du är en lagspelare har du också ett starkt eget driv och får saker att hända. Du sätter stort fokus på intressenternas behov i dina uppdrag, som du självklart levererar enligt överenskommelse och i tid.
Kvalifikationer
- Universitets-/högskoleexamen, eller motsvarande kunskaper förvärvade genom flerårig erfarenhet av arbetsuppgifter som vi bedömer som likvärdiga
- Praktisk erfarenhet av att självständigt jobba med felsökning, konfiguration, test och förbättringar av en kontaktcenterplattorm, som binder samman all kundkommunikation, från telefonsamtal till kundmöten i digitala kanaler och som har stöd för styrning av arbetsuppgifter, till exempel Telia ACE
- Erfarenhet av att analysera komplexa systemsamband/-integrationer
- God förståelse och vana av att hantera och följa upp incidenter och problem och implementera förändringar enligt ITIL-processer
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt hög läsförståelse
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
- Dokumentation av tekniska lösningar
- Arbete i ett ärendehanteringssystem, till exempel ServiceNow
- Produktutveckling
- Programmering
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för rollen.
Vem är du
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning om du inte redan arbetar i en liknande roll på myndigheten. Placeringsort är Solna eller Härnösand.
I denna tjänst erbjuder vi möjligheten att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-06-13. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Bifoga även intyg vid eventuell universitets-/högskoleexamen.
Intervjuer kan komma att ske löpande. I denna rekrytering kan urvalstester och arbetsprov förekomma.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.