OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Till vårt team Metodstöd och Samarbetsplattformar söker vi nu en Produktspecialist som är positiv, initiativtagande och med god samarbetsförmåga. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Gruppen Metodstöd och Samarbetsplattformar ansvarar idag bland annat för inköp, införande, förvaltning och livscykelhantering av samarbetsplattformar och andra generella stödsystem riktade till alla delar av Polismyndighetens verksamhetsområden och ca 35 000 medarbetare. Vi befinner oss just nu i en omställningsprocess där gruppens ansvarsområde utökas med fler typer av system och behöver därför förstärka gruppen. Förutom ansvaret att förvalta våra system skall gruppen samtidigt bidra med gemensamma kärnkompetenser kring kravinsamling, uppdragsledning och liknande för enhetens utvecklingsteam.
Vi har vår arbetsplats på Kungsholmen i Stockholm och det finns möjlighet att arbeta upp till två dagar i veckan hemifrån. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/
Arbetsbeskrivning
Som produktspecialist hos oss arbetar du i ett positivt och engagerat team bestående av andra produktspecialister, tekniker samt uppdragsledare. Du kommer att stödja verksamheten genom att tillhandahålla god kompetens kring våra produkter och system. Ditt ansvar kommer vara att leda arbete kring kravinsamling, inköp, införande och förvaltning av våra produkter.
Du kommer arbeta i tätt samarbete med våra beställare och målgrupper inom verksamheten och du är med och planerar hur införandet av nya förmågor i IT-systemen ska ske på bästa sätt. Ibland handlar det om mindre förändringar och bara några få införandeaktiviteter och ibland blir det ett större införande som kräver fler koordinerade aktiviteter. Det är alltid stort fokus på informationsspridning och utbildning.
Exempel på arbetsuppgifter kan vara:
Leda arbetet med att inför och implementera nya systemstöd i verksamheten och ansvara för att rätt information når rätt grupper
Koordinera och samordna mellan olika grupper på IT-avdelningen såväl som med användare ute i verksamheten vilket innebär att du kommer att ha många olika kontaktytor
Dokumentera arbetet samt upprätta rutiner och beskrivningar
Genomföra workshops med andra medarbetare inom Polisen
Uppdrag inom upphandling och kravställning
Förekommande administrativa arbetsuppgifter
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Högskoleutbildning inom IT eller annan utbildning/erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som motsvarande/relevant
Minst 2 års arbetslivserfarenhet inom IT-området
Arbetslivserfarenhet av systemförvaltning inom minst två av följande områden:
- Kravinsamling
- Inköp av system
- Införande av system
- Samarbete med grupper inom drift- och infrastruktur
Aktuell arbetslivserfarenhet från en samordnande roll
Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av att arbeta inom en större organisation eller statlig myndighet
Erfarenhet av arbete med service eller support
Arbetat med agila utvecklingsprocesser
Erfarenhet av att arbeta med upphandlingar inom ramen för LoU
Erfarenhet av att arbeta med Confluence och Jira.
Personliga egenskaper
Då tjänsten innefattar många kontaktytor ser vi att du är bra på att bygga relationer, du agerar förtroendeingivande och kommunicerar på ett tydligt sätt. Vidare arbetar du strukturerat och trivs bra både i team och i att självständigt driva ditt arbete framåt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.