Professionell god man

Professionell god man

Arbetsbeskrivning

Ljungby kommuns värdegrund är ”vi är öppna, vi är framåt och vi vill”. Det betyder att vi håller vad vi lovar, löser problem tillsammans, är modiga och kreativa och har service i fokus. Mångfald och lika villkor är viktigt för oss. I vår kommun känner vi arbetsglädje, trivsel och trygghet.
Vi är ca 2 900 kompetenta och engagerade medarbetare. Vi strävar efter att ge våra invånare och företagare bästa möjliga service och vi välkomnar olika kompetenser i våra verksamheter. Vi erbjuder intressanta och omväxlande jobb som ger stora möjligheter till utveckling.

Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har generöst med semester och möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, aktivitets- och massagebidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.

Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.

Kommun växer med vår vision ”I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans. 35 000 invånare år 2035” och vi vill ha med dig på den resan.

Vi har Sveriges viktigaste jobb och ett av dem kan nu bli ditt.

Besök oss gärna på www.ljungby.se/jobb
Välkommen till oss!

Ekonomiavdelningen är kommunens centrala organ för redovisning, inköp, ekonomisk planering och professionella förvaltare/gode män. Ekonomiavdelningen består idag av 17 medarbetare och fyra av dem arbetar som professionell förvaltare/god man.

ARBETSUPPGIFTER
Professionell förvaltare/god man är ett uppdrag där du arbetar som förordnad förvaltare eller god man för cirka 20 personer (huvudmän) med främst psykiska funktionshinder. I uppdraget kan ingå att bevaka rätt, förvalta egendom och/eller sörja för person. Arbetet som förvaltare/god man präglas av tilltro till den enskildes förmåga och ska så långt det är möjligt ske i dialog och med respekt för dennes integritet och självbestämmanderätt. Var och en ska få stöd och hjälp utifrån sina specifika behov och förmågor. Förvaltarens/gode mannens roll är att samordna det stöd som finns runt omkring huvudmannen vilket kräver ett väl utvecklat samarbete med olika delar av samhället, exempelvis sjukvård, myndigheter, personal på särskilda boenden och anhöriga. I arbetet ingår även mycket administrativt arbete såsom att skriva ansökningar, sköta telefonkontakter med mera. Det dagliga arbetet består i övrigt till stor del av att:
• ge råd i personliga förhållanden
• företräda huvudmännen inför myndigheter och domstolar
• se till att huvudmännens tillgångar används till nytta för dem
• bevaka rätten till vård och omsorg och andra rättigheter
• strukturera huvudmännens ekonomi
• dokumentation och ekonomisk redovisning,
• se till att huvudmännen får en bostad/plats i boende och meningsfull sysselsättning
• delta i diverse möten angående huvudmännen.

Tillsammans med de förvaltare/gode män som idag arbetar vid enheten tar ni ett gemensamt ansvar för att lägga upp arbetet vid enheten.

Verksamheten styrs utifrån föräldrabalkens 11 kap 4§ (godmanskap) och 7§ (förvaltarskap). Gode mannen/ förvaltaren blir personligen förordnad då han/hon åtar sig uppdraget som god man/förvaltare.

Ljungby kommun har ett samarbete med Markaryds och Älmhults kommuner vad gäller överförmyndarfrågor.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning som socionom, jurist eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren finner lämplig. Du har ett genuint intresse för att arbeta med målgruppen. Du har goda kunskaper om samhällsservice, vardagsekonomi och vardagsjuridik.

Erfarenhet av arbete med målgruppen psykiskt funktionshindrade är meriterande.

Ditt förhållningssätt till arbetet ska präglas av tilltro till huvudmannens vilja att vara delaktig och ansvarstagande för sin egen sociala situation. Du behöver ha en god samarbetsförmåga och vara bra på att skapa konstruktiva relationer. Du bemöter alla på ett professionellt och respektfullt sätt, är empatisk och van vid att göra egna prioriteringar. Du arbetar strukturerat och självständigt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Krav: B-körkort och god datorvana.
Övriga språkkunskaper är meriterande.


ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.

Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Hesselstedt
0372-78 91 31
Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Jan Melkersson

Chef kommunikation o IT Peter Wiman
0372 - 78 91 97
Nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Personalchef Anna Hesselstedt

Personalstrateg Eva Trulsson

Näringslivschef Jan Melkersson
0733-739123
Näringslivsutvecklare Maria Johansson

Administrativ chef Anna Andersson

Sammanfattning

Besöksadress

34183 Ljungby
None

Postadress

Olofsgatan 9
Ljungby, 34183

Liknande jobb


Utvecklingsledare- omställning ny socialtjänstlag

14 november 2024

14 november 2024

Utredare med samordningsansvar

Utredare med samordningsansvar

14 november 2024

Familjehemskonsulent med arbetsledaransvar

Familjehemskonsulent med arbetsledaransvar

8 november 2024