Professionell ställföreträdare till Förvaltarenheten

Professionell ställföreträdare till Förvaltarenheten

Arbetsbeskrivning

Kultur- och fritidskontoret har av kommunstyrelsen fått i uppdrag att starta en ny verksamhet, förvaltarenheten, vars uppgift är att som anställd ställföreträdare företräda en medmänniska som själv saknar förmågan att göra det på egen hand. Därför söker vi två ställföreträdare vars uppgift är att hantera svåra och komplexa ärenden. Som hjälp finns en gruppledare som ställföreträdaren kan vända sig till för stöd och rådgivning.  
Syftet med att kommunen inrättar en förvaltarenhet är att de medborgare som är i störst behov av ställföreträdare ska få den hjälpen de har rätt till. Frivilliga gode män och förvaltare utgör även fortsatt merparten av uppdragstagare i kommunen.
Förvaltarenhetens verksamhet styrs huvudsakligen utifrån föräldrabalkens bestämmelser. Förvaltarenheten kommer att arbeta på uppdrag av överförmyndarnämnden som ansvarar för att utreda behovet om ställföreträdare till huvudmän med svår psykisk funktionsnedsättning, psykossjukdomar, missbruk och liknande sjukdomstillstånd. Förordnandet som ställföreträdare är personligt, detta gäller även som anställd ställföreträdare.
Kultur- och fritidskontoret har idag ca 200 tillsvidareanställda medarbetare, har en budget omfattande ca 310 mkr och är uppdelat i tre områden innehållande sammanlagt sju enheter som leds av områdes- och enhetschefer. 

Dina arbetsuppgifter
Uppdragen kommer från överförmyndarnämnden som har tagit ställning till individens behov. Uppdraget som anställd ställföreträdare innebär att bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. Mer specifikt beskrivet kan uppgifter vara att kontakta myndigheter, betala räkningar, redovisa huvudmannens ekonomi samt att tillvarata huvudmannens intressen i olika situationer.
Det dagliga arbetet består till stor del av:
- att företräda huvudmannen inför myndigheter och domstolar
- kontakt med huvudmannen och aktuellt nätverk, exemplevis boendepersonal
- bevaka rättigheter och skyldigheter utifrån lagstiftning
- ansöka bidrag som hen har rätt till, exempelvis ekonomiskt bistånd
- dokumentation och ekonomisk redovisning av huvudmannens tillgångar
Förvaltarenheten kommer att bestå av ett team där var och en utifrån kompetens och erfarenhet tillsammans stöttar personer med flerdelad problematik så att de får det stöd som de behöver. Även om vi arbetar i team är det nödvändigt att kunna arbeta självständigt och fatta egna beslut. Tjänsten innebär stort eget ansvarstagande och beslutsfattande. Du ansvarar för att tillvarata dina huvudmäns intressen i juridiska frågor, som exempelvis vid fastighetsförsäljning, ingå ekonomiska avtal eller vid arvsskiften.
 
Vem är du?
Uppdraget som ställföreträdare ställer krav på att du behöver vara bra på att hantera både stora och små privatekonomier samt ha gott ordningssinne för ekonomisk redovisning. Som ställföreträdare fattar du beslut för någon som själv saknar förmågan, därför behöver du vara en stabil person med ödmjuk inställning till våra medborgare. Du kommer att möta människor som befinner sig i olika livssituationer vilket ställer krav på mångsidighet och samarbetsförmåga. Du skall som ställföreträdare vara stresstålig, flexibel och även ha en vana av att arbeta i olika miljöer och med skiftande arbetsuppgifter.
Krav:
- utbildning på högskolenivå till exempel socionom, beteendevetenskap, samhällsvetenskap eller annan utbildning som i kombination med lång erfarenhet bedöms som likvärdig  
- kännedom/kunskap om myndigheter och det svenska rättssystemet
- kunskap om ekonomisk redovisning
- mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift 
- B-körkort
Meriterande:
- tidigare uppdrag som förvaltare eller god man
- kunskap om överförmyndarens ansvar
- lågaffektivt bemötande och motiverande samtal
- kunskap i andra språk än svenska, med fördel arabiska
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
 
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Det kommer att finns möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner

Välkommen till oss!

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Begynnande och årliga kontroller mot belastningsregister och kronofogden kan komma att ske. 

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 november 2024
  • Ansök senast: 20 december 2024

Liknande jobb


Invånarguide till Hisingen med romsk kulturkompetens

Invånarguide till Hisingen med romsk kulturkompetens

25 november 2024

Personligt ombud

Personligt ombud

22 november 2024

7 november 2024