OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
STOCKHOLMS UNIVERSITET SÖKER EN PROFESSOR I DIDAKTIK, med inriktning mot förskoledidaktik vid Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete. Sista ansökningsdag 2009-10-14 Ref. nr. SU 611-0974-09 Förskoledidaktiken rymmer frågor kring små barns lärprocesser och meningsskapande och dess möjlighetsvillkor. Den svarar mot frågor som ligger i skärningspunkten mellan specifika ämnes-områden och barns kunskapande och kunskapsutveckling inom dessa områden. Förskoledidaktiken rymmer också frågor om hur lagar och politiska beslut, samt strukturella villkor, påverkar små barns lärprocesser i förskolan och där aspekter som klass, genus och etnicitet och deras betydelse för barns erfarenheter är centrala. Centralt är också frågor som rör pedagogisk dokumentation och bedömning. Arbetsuppgifter Uppbyggnad och vidareutveckling av forskning inom det förskoledidaktiska området. Undervisning på grund-, avancerad och forskarnivå, samt administrativa uppgifter inom institutionen. Behörighetskrav Behörig att anställas som professor är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet. Den vetenskapliga skickligheten skall ha visats genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens, såväl kvalitativt som kvantitativt. Även planering och ledning av forskning skall tillmätas betydelse. Den pedagogiska skickligheten skall ha visats genom undervisning inom såväl grund-, avancerad och forskarnivå. Vidare skall sökanden ha genomgått adekvat pedagogisk utbildning, om det inte finns särskilda skäl till att så inte är fallet. Prövningen av pedagogisk skicklighet skall avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination. Den pedagogiska skickligheten skall vara väl dokumenterad och på ett sådant sätt att även kvaliteten kan bedömas. Den sökande skall ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Bedömningsgrunder Vid tillsättningen kommer särskild och lika vikt att fästas vid vetenskaplig skicklighet, visad genom egen forskning, och pedagogisk skicklighet, visad genom egen undervisning och handledning. Då universitetets förskoledidaktiska forskning befinner sig i ett utvecklingsskede kommer vid bedömningen av den sökande stor vikt fästas vid förmågan att bygga upp, utveckla och leda forskning inom det förskoledidaktiska området. Utöver den sökandes forskningsskicklighet läggs vikt vid den sökandes undervisningsmeriter och administrativa meriter samt övrig skicklighet som är av betydelse för uppbyggnaden av förskoledidaktisk forskning. Här beaktas graden av den sökandes skicklighet i att utveckla och leda personal i en forskningsintensiv verksamhet samt förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om förskoledidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete. Då den samhällsvetenskapliga fakulteten eftersträvar en jämnare könsfördelning bland professorerna ser fakulteten gärna att kvinnor söker anställningen. Den som erbjuds anställning och som inte behärskar svenska vid anställningstillfället ska vara beredd att inom ett par år vid behov kunna ta på sig administrativa och pedagogiska arbetsuppgifter som förutsätter förståelse av svenska. För fullständig ledigkungörelse och kontaktuppgifter se: www.su.se/ledigaanstallningar