OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högskolan i Borås - Institutionen för data- och affärsvetenskap söker
Professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring
Dnr: 64-08-40
Högskolan i Borås arbetar efter devisen Vetenskap för profession för att markera en forskning på vetenskaplig grund i nära samarbete med näringsliv, kulturliv och offentlig verksamhet.Högskolan i Borås har lämnat en ansökan till regeringen om att få universitetsstatus som Sveriges första professionsuniversitet enligt dessa grundtankar.Institutionen för data- och affärsvetenskap arbetar fullt ut enligt denna inriktning för ett fördjupat samarbete med Sjuhäradsbygdens näringsliv; textil, handel, postorder samt offentlig verksamhet.
Forskare inom företagsekonomi utvecklar samarbetet med forskare inom informatik vilket ger särskilda möjligheter till framgångsrik profilering inom handel och tjänsteutveckling.Institutionen avser att utsträcka samarbetet till fler institutioner.Det gäller särskilt Institutionen textilhögskolan och forskare inom textil och design.
För närvarande satsar institutionen med Högskolans stöd på att få rättigheter att utfärda civilekonomexamen.Med en professor i marknadsföring kommer institutionen också att söka rättigheter för forskarutbildning om möjligheter till detta ges enligt förslag i Resursutredningens slutbetänkande (SOU 2007:81)
Institutionen söker en professor med inriktning mot marknadsföring i första hand av konsumentinriktade produkter, tjänster eller upplevelser.Nuvarande tvärvetenskaplig forskning inom marknadsföring har fokuserat kundmöten, kundtjänst, konsumentbeteende och IT system för att stödja och effektivisera kundrelationer.Vi söker en vetenskaplig ledare som kan vidareutveckla denna inriktning.Vi söker särskilt en forskare/lärare med praktik och forskningserfarenhet av hur man skapar starka varumärken och tydliga kundvärden.Vi räknar med att utveckla samverkan med forskare inom textil och design inom detta område.
Professorn förväntas tillsammans med kollegor utveckla, samordna och leda en kreativ och produktiv forskningsmiljö.Erfarenhet av samverkan med näringsliv och andra organisationer är av stor vikt.Professorn skall medverka i arbetet med att skapa ekonomiska resurser för forskning inom området och vidareutveckla det internationella samarbetet inom det egna forskningsområdet.Andra arbetsuppgifter av vikt är att bidra till forskningsförankring av grundutbildningen och att delta i viss undervisning och handledning inom grundutbildningen.Undervisning och handledning sker huvudsakligen på svenska men användningen av engelska ökar.
Behörighetsgrunderna för anställning som professor finns angivna i Högskoleförordningen 4 kap 5 paragrafen.Lika vikt skall fästas vid den vetenskapliga och pedagogiska skickligheten.Vikt skall även läggas vid dokumenterad förmåga att leda forskningsverksamhet och att informera om forskning och utvecklingsarbete.Erfarenhet av tvärvetenskapligt samarbete är meriterande liksom förmåga att samverka såväl internt som externt.
Samtliga ansökningshandlingar och skrifter inlämnas i 3 exemplar.Till hjälp för meritredovisningen har högskolan utarbetat en meritportfölj, som finns på hemsidan under lediga tjänster.