Professor i företagsekonomi, ssk marknadsföring

Arbetsbeskrivning

HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER Innehavaren ska bedriva forskning, undervisning och handledning inom marknadsföring.Forskning innebär att bedriva egen forskning och leda forskarlag samt att aktivt bidra till att söka externa forskningsanslag för egen forskning samt forskarlag inom institutionen och tillsammans med externa institutioner.Innehavaren ska delta i kursutveckling, undervisning och examination på institutionens grundutbildningar, uppdragsutbildningar och framför allt på kurser på avancerad nivå (master- och forskarutbildnings-program).Innehavaren ska bidra till institutionens internationella forsknings- och utbildningsnätverk samt ämnets pedagogiska utveckling enligt Bolognamodellen.Undervisning sker huvudsakligen på engelska.BEHÖRIGHETSKRAV Behörig att anställas som professor är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet.Den vetenskapliga skickligheten skall ha visats genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens, såväl kvalitativt som kvantitativt.Även planering och ledning av forskning skall tillmätas betydelse.Den pedagogiska skickligheten skall ha visats genom undervisning inom såväl grund-, avancerad och forskarnivå.Vidare skall sökanden ha genomgått adekvat pedagogisk utbildning, om det inte finns särskilda skäl.Prövningen av pedagogisk skicklighet skall avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination.Den pedagogiska skickligheten skall vara väl dokumenterad och på ett sådant sätt att även kvaliteten kan bedömas.Den sökande skall ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.BEDÖMININGSGRUNDER Vid tillsättningen skall särskild vikt att fästas vid följande områden: .Vetenskaplig skicklighet, som kommit till uttryck i olika former av publiceringar, särskilt internationella..Dokumenterad vetenskaplig och pedagogisk kompetens centralt inom marknadsföringsområdet..Förmåga att generera forskningsmedel..Pedagogisk skicklighet och förmåga att informera om forskning.Viss vikt kommer att tillmätas: .Dokumenterad förmåga till arbets- och projektledning samt administrativ skicklighet..Förmåga till samverkan med det omgivande samhället, nationellt och internationellt.Då den samhällsvetenskapliga fakulteten eftersträvar en jämnare könsfördelning bland professorerna ser fakulteten gärna att kvinnor söker anställningen.ÖVRIGA UPPLYSNINGAR Sökande som inte behärskar svenska vid anställningstillfället ska vara beredd att inom ett par år vid behov kunna ta på sig administrativa och pedagogiska arbetsuppgifter som förutsätter förståelse av svenska. Vid bedömningen av de sökande kommer en eller flera internationella sakkunniga att anlitas.Ansökan ska därför skrivas på engelska.Riktlinjer för hur ansökan skall utformas finns angivna i Mall för ansökan om anställning som och befordran till professor eller universitetslektor vid Stockholms universitet som kan hämtas på www.su.se/nyanstallning eller rekvireras av handläggaren. Den sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med ledigkungörelse och ansökningsmall samt att den inlämnas senast sista ansökningsdag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stockholms universitet
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 18 september 2008
  • Ansök senast: 29 oktober 2008

Liknande jobb


Professor i design

Professor i design

27 november 2024

Professor i finansiell ekonomi

Professor i finansiell ekonomi

25 november 2024

Professor in experimental oncology

Professor in experimental oncology

25 november 2024