OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ÄMNESBESKRIVNING Högskolepedagogik behandlar frågeställningar som rör den högre utbildningens möjligheter att skapa pedagogiskt fruktbara förutsättningar för studenters lärande. Högskolepedagogiken reser frågor som rör de grundläggande villkoren för kunskapsförmedling i högre utbildning - hur kunskap etableras och befästs i och med högskolestudier. Den inriktar sig också mot att studera fundamentala frågor om relationen mellan lärande och förståelse och hur ämnesteoretiska skillnader i förståelse kan observeras och beskrivas på ett sätt som skapar grund för en hållbar pedagogisk utveckling inom olika ämnesdiscipliner. HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER Uppbyggnad och vidareutveckling av forskning inom det högskolepedagogiska området. Undervisning på grund-, avancerad och forskarnivå, samt administrativa uppgifter inom institutionen och fakulteten. BEHÖRIGHETSKRAV Behörig att anställas som professor är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet. Den vetenskapliga skickligheten skall ha visats genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens, såväl kvalitativt som kvantitativt. Även planering och ledning av forskning skall tillmätas betydelse. Den pedagogiska skickligheten skall ha visats genom undervisning inom såväl grund-, avancerad och forskarnivå. Vidare skall sökanden ha genomgått adekvat pedagogisk utbildning, om det inte finns särskilda skäl till att så inte är fallet. Prövningen av pedagogisk skicklighet skall avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination. Den pedagogiska skickligheten skall vara väl dokumenterad och på ett sådant sätt att även kvaliteten kan bedömas. Den sökande skall ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. BEDÖMNINGSGRUNDER Vid tillsättningen kommer särskild och lika vikt att fästas vid vetenskaplig skicklighet visad genom egen forskning och pedagogisk skicklighet visad genom egen undervisning och handledning. Då universitetets högskolepedagogiska forskning befinner sig i ett utvecklingsskede skall vid bedömningen av den sökande stor vikt fästas vid förmågan att bygga upp och leda forskning inom det högskolepedagogiska området. Utöver att fästa stort avseende vid den sökandes forskningsskicklighet inom det område som anställningen avser skall vikt läggas vid den sökandes undervisningsmeriter och administrativa meriter samt övrig skicklighet som är av betydelse för uppbyggnaden av högskolepedagogisk forskning. Häri skall beaktas graden av den sökandes skicklighet i att utveckla och leda personal i en forskningsintensiv verksamhet samt förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om högskolepedagogiskt forsknings- och utvecklingsarbete. ÖVRIGA UPPLYSNINGAR Då den samhällsvetenskapliga fakulteten eftersträvar en jämnare könsfördelning bland professorerna ser fakulteten gärna att kvinnor söker anställningen. Ansökningar rörande professorsanställningar skall skrivas på engelska. Kunskaper i svenska språket är inget krav för anställningen. Då en stor del av verksamheten vid universitetet bedrivs på svenska skall den som erbjuds anställning, som inte behärskar svenska vid anställningstillfället, dock vara beredd att inom ett par år vid behov kunna ta på sig administrativa och pedagogiska arbetsuppgifter som förutsätter förståelse av svenska. Annons i fulltext finns på http://www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=11535