OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Institutionen för Utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling är en av de åtta utbildningsvetenskapliga institutioner vid Stockholms universitet. Institutionens centrala kunskapsområden är ämnesdidaktik med fokus på svenska och moderna språk, didaktisk forskning med inriktning på språk-, läs- och skrivutveckling, pedagogiska och didaktiska perspektiv på språkets roll i utbildning och lärande samt forskning om flerspråkighet, kultur och lärande. Moderna språk med didaktisk inriktning omfattar studier av samspelet mellan språkämnenas språkliga, kulturella och didaktiska innehåll. Kunskapsområdet fokuserar på lärande av olika språk och lärande på olika språk ur ett lokalt och globalt perspektiv. Det har sin grund i språkundervisningens nyckelbegrepp kommunikation och interkulturell förståelse. Kunskapsområdet omfattar olika lärandeteorier och deras implikationer för språkundervisning, lärande och bedömning av moderna språk i olika kontexter. Centralt och gemensamt för dessa frågor är att skola och samhälle idag befinner sig i en språklig och kulturell utveckling och förvandling . Vi befinner oss för närvarande i ett uppbyggnadsskede med utveckling av nya utbildningsprofiler på grundläggande och avancerad nivå, samt etablering av forskarutbildningsämnet "Utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling". Huvudsakliga arbetsuppgifter Innehavaren skall -bedriva egen forskning inom något av institutionens centrala kunskapsområden -bidra till att skapa en dynamisk och stabil forskningsmiljö -i samarbete med lärarutbildningen vid institutionen bidra till såväl verksamhetsnära forskning i den svenska skolan som till nationella och internationella forsknings- och utbildningsnätverk -utveckla och medverka i utbildningsvetenskaplig forskarutbildning -undervisa och handleda på olika nivåer inom lärarutbildningen -bygga ut och utveckla ämnet moderna språk med didaktisk inriktning både inom lärarutbildningen och inom den forskning som bedrivs vid institutionen -utveckla teorier och metoder om språkdidaktikens innehåll i en skola präglad av språklig och kulturell mångfald och förändring. Behörighetskrav Behörig att anställas som professor är den som visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet (4 kap 5 HF). Den som anställs som professor skall ha visat vetenskaplig skicklighet genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens. Bedömningsgrunder Vid tillsättningen skall vikt fästas vid följande områden: Vetenskaplig skicklighet inom såväl ett eller flera moderna språk som inom ämnet didaktik, som kommit till uttryck i olika former av publiceringar, särskilt internationella. Dokumenterad pedagogisk skicklighet i form av planering, genomförande och utvärdering av undervisning på olika nivåer inom högskola utarbetande av läromedel och andra pedagogiska redskap handledning och examination, framför allt på forskarnivå. Omvittnat god samarbetsförmåga. Viss vikt fästs även vid: ●Dokumenterad förmåga till arbets- och projektledning samt administrativ skicklighet. ●förmåga att initiera och genomföra forskningsprojekt. ● erhållen lärarexamen. Viss vikt fästs även vid förmåga till samverkan med det omgivande samhället, nationellt och internationellt. Ansökan ska vara utformad i enlighet med anvisningarna som finns tillgängliga på www.su.se/nyanstallning. Sökande rekommenderas även att ta del av universitetets anställningsordning som finns på samma www-adress.