OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Professor i psykologi, särskilt klinisk psykologi
vid Institutionen för psykologi
Arbetsuppgifter: Ansvar för forskning och utbildning på forskarnivå inom ämnesområdet samt utveckling av detsamma. Undervisning och handledning inom utbildning på samtliga nivåer. Egen forskning. Information om forskning och utvecklingsarbete. Planering (inkl. ansökningar om forskningsmedel) och ledning av, samt medverkan i forskningsprojekt. Uppdrag av administrativ art kan också förekomma som till exempel ledningsuppdrag på institutionsnivå som prefekt eller studierektor, liksom ledningsuppdrag på övriga nivåer inom Uppsala universitet.
Behörighetskrav: Behörig att anställas som professor är den som visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet (HF 4 kap 5 ). Enligt Uppsala universitets anställningsordning gäller vidare som allmänt behörighetskrav för lärare att ha den förmåga i övrigt som behövs för att fullgöra anställningen väl. Dessutom föreskrivs där att den som ska anställas som professor ska ha visat vetenskaplig skicklighet genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens. Även planering och ledning av forskning ska tillmätas betydelse.
Den som ska anställas som professor ska enligt anställningsordningen även ha visat den undervisningsförmåga som krävs för anställningen och dessutom, om särskilda skäl ej föreligger, ha genomgått för verksamhet inom universitetet relevant pedagogisk utbildning. Prövningen av pedagogisk skicklighet ska avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination.
För behörighet till denna professur krävs professorskompetens inom psykologi och docentkompetens inom subspecialiteten klinisk psykologi.
Inom anställningen förväntas innehavaren kunna undervisa på svenska och engelska. Innehavare med annat modersmål än svenska förväntas kunna undervisa på svenska inom två år.
Bedömningsgrunder: Vid tillsättning av denna anställning ska vikt fästas främst vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet, varvid särskild vikt ska fästas vid den vetenskapliga skickligheten. En sammanvägning av bedömningsgrunderna ska emellertid ske så att en sökande som bedöms vara pedagogiskt mycket mera skicklig än en vetenskapligt något mera skicklig sökande kan rangordnas före den senare.
Lika stor omsorg ska ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som den vetenskapliga skickligheten.
Vetenskaplig skicklighet bedöms i första hand utifrån en sammanvägning av inlämnade skrifters kvalitet och kvantitet med hänsyn tagen till djup och bredd. Till den vetenskapliga skickligheten räknas också graden av självständighet när det gäller att utveckla och driva forskningsprojekt, samt bidrag till internationell vetenskaplig diskussion via publicering i internationella tidskrifter eller andra internationellt tillgängliga publikationer.
Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten ska hänsyn tas till erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av undervisning samt av handledning och examination.
Bedömningsgrunder; övr skicklighet: Därutöver ska gälla graden av administrativ skicklighet, liksom annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och arbetsuppgifter (legitimation som psykolog, psykoterapeutlegitimation, specialistkompetens i klinisk psykologi). Även skicklighet att utveckla och leda verksamhet och personal, förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om forskning och
Kontaktpersoner på detta företaget
Anders Grundström, Saco-rådet
018-471 5380
Carin Söderhäll, TCO/ST
018-471 1997
Stefan Djurström, Seko
018-471 3315
Annette Weyde, OFR/ST
018-471 00 00 (vxl)
Halina Hohethal
018-471 00 00 (vxl)
Kajsa Angerdal Skoglund
Martin Wahlén, bitr kanslichef
+46 18 4711881
Stellan Sandler, vicerektor
+46 18 4714430