OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsuppgifter Institutionens huvudområde och -ämne, reklam och PR, omfattar samhälls- och marknadskommunikation för ekonomiska, politiska och ideella syften med fokus på planering, design och produktion.Ämnet rymmer kritiska, strategiska och kreativa aspekter på samhälls- och marknadskommunikation.Innehavaren skall ta institutionens huvudansvar för ämnet genom att bedriva forskning, undervisning och handledning.Innehavaren förväntas bedriva egen forskning och leda forskarlag samt att aktivt bidra till att söka externa forskningsanslag för egen forskning samt forskarlag inom institutionen och tillsammans med externa institutioner.Innehavaren ska delta i kursutveckling, undervisning och examination på institutionens grundutbildningar och framför allt på kurser på avancerad nivå (master- och forskarutbildningsprogram).Innehavaren ska bidra till institutionens internationella forsknings- och utbildningsnätverk samt ämnets pedagogiska utveckling enligt Bolognamodellen. Svenskspråkighet är inget absolut krav vid tillsättningen, men sökande bör vara beredd att med ett par års frist kunna utföra administrativa och pedagogiska arbetsuppgifter på svenska.Behörighetskrav Behörig att anställas som professor i reklam och PR är den som kan uppvisa en avsevärt högre grad av vetenskaplig skicklighet samt väl dokumenterad pedagogisk skicklighet.Bedömningsgrunder Vid tillsättningen kommer särskild och lika vikt att fästas vid följande områden: .Vetenskaplig skicklighet, som kommit till uttryck i olika former av publiceringar, särskilt internationella.Innehavaren skall uppvisa såväl bredd som djup i teori- och metodkunskaper om kultur, kommunikation och varumärken, i både producent- och konsumentperspektiv..Förmåga att generera forskningsmedel..Pedagogisk skicklighet och förmåga att informera om forskning och utvecklingsarbete..Förmåga till samverkan med det omgivande samhället, nationellt och internationellt. Stor vikt kommer att tillmätas dokumenterad förmåga till arbets- och projektledning samt administrativ skicklighet. Flertalet professorer inom samhällsvetenskapliga fakulteten är män.Stockholms universitet välkomnar därför särskilt ansökningar från kvinnor Riktlinjer för hur ansökan skall utformas finns angivna i Mall för ansökan om anställning som och befordran till professor eller universitetslektor vid Stockholms universitet som kan hämtas på www.su.se/nyanstallning eller rekvireras av handläggaren.Den sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med ledigkungörelse och ansökningsmall samt att den inlämnas senast sista ansökningsdag.