OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mälardalens högskola (MDH) i Eskilstuna och Västerås, är med 14 000 studenter och 900 medarbetare en av Sveriges stora högskolor. Högskolan har en lång tradition av samverkan med samhället och har strategiska avtal med både offentlig sektor och näringsliv. Utbildningarna är koncentrerade på fyra områden: ekonomi, hälsa och välfärd, lärare samt teknik. MDH:s forskning strävar efter att generera nyttiga lösningar för samhällets utveckling och sker ofta i samproduktion regionalt, nationellt och globalt. År 1999 blev MDH den första högskolan i världen att bli miljöcertifierad och år 2006 blev högskolan, som det första lärosätet i Sverige, även arbetsmiljöcertifierad.
Inom lärarutbildningsområdet har MDH examensrätt för förskollärare, grundlärare, ämneslärare, speciallärare och specialpedagoger samt för forskarutbildningsområdet didaktik. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK) arbetar systematiskt för att trygga forskningsbasen för de utbildningsprogram som ges inom området lärarutbildningen. Det sker genom att alla forskare ska delta i undervisning och alla undervisande lektorer ska ges förutsättningar att delta i forskning. Ett steg i att stärka detta arbete är att rekrytera en professor som vetenskaplig ledare inom ett centralt område för lärarutbildningen, specialpedagogik.
Innehavaren av professuren ska, tillsammans med övriga professorer inom det utbildningsvetenskapliga området, verka för att akademins vetenskapliga och pedagogiska kompetens inom högskolans prioriterade utbildningsområde lärarutbildning håller mycket hög kvalitet. Professorn ska leda forskning och utveckla forskningsmiljön i området specialpedagogik med inriktning mot didaktik, en miljö som ingår i forskningskollegiet Barn och unga i skola och samhälle och där professorn kan få rollen av vetenskaplig ledare. Professorn ska vara beredd att ta uppdrag som ämnesföreträdare för specialpedagogik och programföreträdare för speciallärar- och specialpedagogprogrammen. Professorn förväntas engagera sig i utveckling av och undervisning inom dessa program såväl som inom forskarutbildningen i didaktik. Professorn ska aktivt arbeta med samproduktion med det omgivande samhället inom ramen för Mälardalens kompetenscentrum för lärande (MKL). En viktig uppgift för innehavaren av professuren är att aktivt söka externa forskningsmedel.
Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens (se högskolans riktlinjer för bedömning av docentkompetens).
Även planering och ledning av forskning ska tillmätas betydelse. Vetenskaplig skicklighet kan därutöver ha visats genom förmåga att i forskningen uppnå resultat genom samverkan i gemensamma projekt till nytta för akademi och näringsliv/offentlig verksamhet/samhälle och genom förmågan att informera om forskning.
Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom undervisning inom såväl grundutbildning som forskarutbildning. Prövning av pedagogisk skicklighet ska avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination. Den pedagogiska skickligheten ska vara dokumenterad på ett sådant sätt att även kvaliteten kan bedömas.
För att läsa annonsen i sin helhet se: www.mdh.se/jobb