OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Professor i svenska med didaktisk inriktning med placering vid Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling (USOS) Institutionen för Utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling (USOS) är en av de åtta utbildningsvetenskapliga institutioner som nyligen inrättats vid Stockholms universitet. Institutionens centrala kunskapsområden är ämnesdidaktik, specialpedagogisk forskning angående språkutveckling och läs- och skrivsvårigheter, pedagogiska perspektiv på språkets roll i utbildning och lärande samt forskning om flerspråkighet, kultur och lärande. Svenska med didaktisk inriktning omfattar studier av samspelet mellan svenskämnets språkliga och litterära innehåll och dess didaktiska teori och praxis. Ämnet omfattar också studier av barns och ungdomars språkutveckling i en vid bemärkelse samt barn och ungdomars språkliga, kulturella och litterära socialisation. Centralt och gemensamt för dessa frågor är att skola och samhälle idag befinner sig i en språklig och kulturell omvandling. Vi befinner oss för närvarande i ett uppbyggnadsskede med utveckling av nya utbildningsprofiler på grundläggande och avancerad nivå, samt etablering av forskarutbildningsämnet Utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling. Innehavaren skall - bedriva egen forskning, ge undervisning och handledning samt bidra till att skapa en dynamisk och stabil forskningsmiljö - i samarbete med lärarutbildningen vid institutionen bidra till såväl verksamhetsnära forskning i den svenska skolan som till internationella forsknings- och utbildnings-närverk. - utveckla och medverka i utbildningsvetenskaplig forskarutbildning - bygga ut och utveckla ämnet svenska med didaktiskt inriktning vid institutionen - utveckla teorier och metoder om svenskämnets innehåll i en språklig och kulturell omvandling Behörighetskrav: Behörig att anställas som professor är den som visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet (4 kap 5 § HF). Den som anställs som professor skall ha visat vetenskaplig skicklighet genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens. Vid tillsättningen kommer störst vikt att fästas vid vetenskaplig skicklighet, främst visad genom egen forskning. Stor vikt kommer även att fästas vid pedagogisk skicklighet. Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten kommer hänsyn att tas till erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av undervisning, utarbetande av läromedel och andra pedagogiska redskap samt av handledning och examination. Vidare kommer vikt att fästas vid administrativ skicklighet samt förmåga att informera om forskning och utvecklingsarbete. Dokumenterad erfarenhet av forskning och undervisning på högskolenivå inom svenska med didaktisk inriktning är särskilt meriterande, liksom lärarutbildning med inriktning mot de äldre åldrarna. Sökande förväntas ha stark vetenskaplig och pedagogisk meritering och skicklighet inom såväl ämnet svenska som ämnet didaktik och särskilt inom läs- skriv- och receptionsforskning mot de äldre åldrarna. Ansökan ska vara utformad i enlighet med anvisningarna som finns tillgängliga på www.su.se/nyanstallning. Sökande rekommenderas även att ta del av dokumentet "Meritering för anställning som lärare" som finns på samma www-adress. Observera att maximalt 10 vetenskapliga arbeten får insändas för bedömning.