OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt huvudcampus ligger i Karlskrona där verksamheten inryms i nya lokaler med havet som närmaste granne. BTH:s campus i Karlshamn ligger även det vid havet. Utmärkande för BTH är det nära samarbetet med näringsliv och samhälle vilket genomsyrar både forskning och utbildning på såväl regional, nationell som internationell nivå. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet. Sedan den 1 september 2008 är BTH en klimatneutral högskola. Besök oss gärna på www.bth.se ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter: Utveckling av digitala spel handlar om utveckling av simulerings-, visualiserings- och användarmiljöer som användarna interagerar med via ett brett spektrum av tekniker, där miljöerna bygger på principer från spel, simulering och/eller berättandedesign. Forskargruppen "Game System and Interaction Research Laboratory (GSIL)" på BTH bedriver forskning inom området digital spelutveckling enligt två perspektiv, representerande följande grundläggande värden: . teknik-driven innovation i spel och interaktiva systemkoncept, mekanik, interaktion, system, stödjande tekniker, utvecklingsprocesser och tillämpningar, . vetenskapliga och empiriska studier av spel och interaktion mellan systemen, i syfte att utveckla systematisk kännedom om behoven, påverkan och konsekvenserna av användningen av systemet. Den sökande förväntas i första hand utföra forskning och undervisning inom ett eller flera av följande kompetensområden tillämpat på digital spelutveckling: . Mänsklig och datorbaserad kognition och utökade kognitionssystem . Pervasive computing", "ubiquitous computing", och/eller intelligenta omgivningar . Trovärdiga syntetiska karaktärer och mänsklig interaktion med artificiella system . Robotteknik och människa-robot interaktion . Empiriska och vetenskapliga studier och utvärderingar av systeminteraktion . Nya och framväxande arkitekturer, tekniker och metoder för visualisering, simulering och systemutveckling av interaktiva system (t.ex. förstärkt verklighet, intelligenta omgivningar, virtuell verklighet, nya renderingstekniker, fysisk rendering, biometriska gränssnitt, procedurell generering, osv) Sökanden förväntas bedriva forskning, undervisa, och handleda studenter på alla nivåer, samarbeta med industrin, samt ansöka om forskningsmedel. Undervisningen är främst inom digital spelutveckling och interaktionsdesign, men kan även omfatta områden som datavetenskap. Undervisningen bedrivs på engelska på magisternivå och på svenska på kandidatnivå. Inledningsvis ska undervisning kunna ske på engelska. Det förväntas att sökanden är villig och har möjlighet att skaffa sig goda kunskaper i svenska. KVALIFIKATIONER Behörighet Behörig att anställas som professor är den som har visat vetenskaplig såväl som pedagogisk skicklighet. Lika stor omsorg skall ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. Bedömningsgrunder samt avvägningen mellan dessa 1.akademiska meriter inom forskning och undervisning inom området utveckling av digitala spel, 2.meritlista avseende publikationer i högt rankade tidskrifter och konferenser, 3.ledaregenskaper, 4.bevis på innovation och vision, 5.internationell erfarenhet inom området, 6.erfarenhet från forskningsmedelansökning, och bra meritlista från godkända ansökningar, 7.erfarenhet av näringslivet och industriellt forskningssamarbete, 8.flexibilitet avseende forskningsfokus, 9.pedagogisk och didaktisk kompetens, 10. erfarenhet av teamarbete, 11. god kommunikation och samarbetsförmåga