OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En anställning som professor i växtvirologi ledigförklaras vid institutionen för växtbiologi vid SLU, Uppsala. Institutionen har ca 75 anställda och bedriver forskning rörande växters utvecklingsbiologi, epigenetik, diversitet och försvar. Institutionen ingår i Uppsala BioCentrum en excellent forskningsmiljö som kombinerar kompetens inom växtbiologi, skoglig mykologi och växtpatologi, mikrobiologi, livsmedelsvetenskap, kemi och bioteknologi med en högkvalitativ infrastruktur bl a bestående av moderna växtodlingsfaciliteter och utrustning för avancerad mikroskopi samt molekylärbiologi. Institutionen är också en del av Linnécentret för växtbiologi i Uppsala, en plattform för interaktioner mellan växtforskare vid SLU och Uppsala universitet. Uppsala är värd för en SciLifeLab nod som erbjuder nationella plattformar för sekvensering, proteomik och mikroskopi.
För fullständig annons se: www.slu.se/lediga-tjanster
Arbetsuppgifter: Innehavaren ska inom ämnet:
utveckla och leda ett internationellt konkurrenskraftigt och externt finansierat forskningsprogram med fokus på interaktioner mellan växtvirus och deras värdväxter
aktivt söka externa forskningsmedel på både nationell och internationell nivå
medverka vid implementering och vidareutveckling av institutionens mål att bidra till en mer hållbar växtproduktion
samarbeta med andra forskargrupper inom institutionen, BioCentrum och SLU för att ytterligare stärka SLU:s gemensamma forskningsinsats kring växters försvar mot biotisk stress
handleda doktorander
utveckla och leda undervisning på grund- och avancerad nivå, samt doktorandkurser inom växtvirologi och angränsande ämnen
utveckla forskning och utbildning i samarbete med fakultetens och universitetets övriga forskare och lärare
sprida forskningsresultat och annan relevant ämnesinformation till allmänheten
Kvalifikationer: Den sökande ska:
vara vetenskapligt skickligt inom ämnet för anställningen
ha visat förmåga att leda och utveckla en framstående forskargrupp
ha doktorsexamen och docentkompetens eller motsvarande
ha visat förmåga att erhålla externa forskningsmedel
vara pedagogiskt skicklig samt
kunna integrera den pedagogiska tillämpningen med rollen som forskare