OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Professor tillika ämnesföreträdare i Engelska med didaktisk inriktning, ref nr 1926-10
Bakgrund
Institutionen för språk och kultur ansvarar för en stor del av Luleå tekniska universitets utbildning i humaniora.Engelska som forskningsämne har funnits vid universitetet sedan 1997 då det inrättades med inriktning mot lingvistik.Eftersom institutionens forskning till stor del synkroniserar med övriga forskningsämnen knutna till lärarutbildningen (Svenska med didaktisk inriktning, Filosofi, Pedagogik, Musikpedagogik och Matematik och lärande) kommer även forskarutbildningen i engelska framgent att inriktas mot didaktik.Strategiska medel finns avsatta för att stärka uppbyggnaden av forskningsmiljön.
Från årsskiftet kommer institutionen att ingå i en större enhet tillsammans med nuvarande institutioner Musik och medier och Pedagogik och lärande.Den nya enheten kommer att heta Institutionen för konst, kommunikation och lärande.
Ämnesbeskrivning
Engelska med didaktisk inriktning har sina tyngdpunkter i studiet av engelskämnets innehåll och ämnets didaktiska teori och praktik.Den didaktiska forskningen är gränsöverskridande genom att den innefattar kultur-, litteratur- och språkvetenskapliga perspektiv såväl som perspektiv som utgår från maktförhållanden som genus, etnicitet, klass mm.Frågor relaterade till språkundervisning och lärande studeras, liksom språkbruk i vid bemärkelse samt språkets kulturella och sociala funktioner.
Arbetsuppgifter
I tjänsten igår följande arbetsuppgifter:
*Att ha det övergripande ansvaret för utvecklingen inom ämnesområdet engelska
*Att tillsammans med professorerna inom de didaktiska inriktningarna leda institutionens forskning inom det ämnesdidaktiska området
*Att handleda doktorander
*Att söka externa medel för forskningsprojekt
*Att ansvara för och medverka i grundutbildningen
Behörighetskrav
Behörig att anställas som professor är den som visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet.Lika stor omsorg ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av den vetenskapliga skickligheten (Ur Högskoleförordningen 4:5).
Bedömningsgrunder
För befattningen tillämpas följande bedömningsgrunder:
Vetenskaplig skicklighet
Pedagogisk skicklighet
Den sökande kan ha sin forskarutbildning exempelvis inom eng elska med didaktisk inriktning, engelsk lingvistik eller dito litteratur.
Övriga bedömningsgrunder
Utöver den pedagogiska och vetenskapliga skickligheten är det meriterande om den sökande
* tillhör ett forskningsnätverk inom sitt ämnesområde
* har erfarenhet av kvalificerad handledning
* har egen lärarutbildning
*har dokumenterade ledarerfarenheter
* tidigare erhållit externa forskningsmedel
* behärskar svenska (alternativt lär sig språket inom de första åren av sin anställning).
*erfarenhet av arbete med didaktiska frågor
Ansökan
Ange referensnummer 1926-10.Till ansökan bifogas de ve ten skapliga arbeten som den sökande i första hand vill åberopa som stöd för ansökan.Ansökan ska lämnas i tre separata uppsättningar.Pedagogiska meriter ska särskilt dokumenteras.
Använd gärna ansökningsmall, se länk: http://www.ltu.se/omltu/ledigajobb/d1922/1.8898