Program Manager IT till Skolinspektionen

Program Manager IT till Skolinspektionen

Arbetsbeskrivning

Bidra till alla barns och elevers lika rätt till god utbildning i en trygg miljö som Program Manager IT hos Skolinspektionen!

Som Program Manager IT hos Skolinspektionen i Stockholm kommer du utgöra en viktig del i vår nystartade digitala transformationsresa där vi går mot att bli än mer digitala och datadrivna.Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Vi arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.Är du nyfiken på att veta mer om oss? Här kan du ta del av mer information: https://www.skolinspektionen.se/om-oss/

Vi erbjuder dig

• En platt organisation där du har stora möjlighet att påverka vägen framåt och en unik möjlighet att sätta din egen prägel på rollen då den är helt ny.
• En trygg arbetsgivare med kollektivavtal, uppskattade anställningsförmåner som till exempel ett generöst friskvårdsbidrag, flextid och extra semesterdagar
• En snabbrörlig verksamhet med vänliga och engagerade kollegor
• Ett humant ledarskap som värnar om balans mellan arbete och privatliv

Det här gör du hos oss

I rollen som Program Manager IT ingår att:

• Koordinera arbetet med att definiera mål, prioritera, planera och följa upp de strategiska utvecklingsprogrammen ur ett helhetsperspektiv samt rekommendera beslut så att planerade nyttor realiseras och bidrar till de strategiska målen/verksamhetsplanen.
• Samordna hela myndighetens IT-portfölj och ansvara för att sammanställa IT-förvaltningsplaner och IT- initiativ samt föredra det i olika forum
• Leda den fortsatta utvecklingen och myndighetens systemförvaltningsmodell
• Stödja Förvaltningsledare IT, objektägare och styrgrupper för att bidra till ett effektivt arbete
• Tillhandahålla checklistor, mallar och andra verktyg som skapar effektivitet och synergier i objekten
• Vara en viktig kontakt med övriga i verksamheten, på ett pedagogiskt sätt förklara, utbilda och entusiasmera om kraften i att arbeta tvärfunktionellt med gemensamma arbetssätt inom objekten.

Ditt team och arbetsplats

IT-avdelningen består idag av sju personer som kommer bli tolv. Roller som ingår är Förvaltingsledare, Kravanalytiker och Informationssäkerhetssamordnare. Du kommer att rapportera till IT-chef Maria Bratt. Vi har ett arbetssätt som är inspirerat av förvaltningsmodellen pm3 och har sex förvaltningsobjekt. Avdelningen jobbar i nära dialog med verksamheten. Vi erbjuder ett nyrenoverat och modernt aktivitetsbaserat kontor centralt på Sveavägen i Stockholm, med möjlighet till distansarbete cirka två dagar i veckan

Mer om dig

Du har:

• Akademisk examen, alternativt gymnasieutbildning som i kombination med flera års relevant arbetslivserfarenhet kan prövas som likvärdig
• Mångårig erfarenhet som projektledare och/eller förvaltningsledare inom IT
• Erfarenhet av att ha genomfört förstudier och skrivit beslutsunderlag
• Erfarenhet av att driva utvecklings- och/eller förändringsarbete
• Goda kunskaper i svenska både i tal och skrift
• God teknisk förståelse
• God kunskap om förvaltningsstyrningsmodeller, gärna pm3
• God kunskap om projektstyrning
• Tidigare erfarenhet av att samordna ett flertal IT-utvecklingsinitiativ

Det är meriterande om du också har:

• Erfarenhet av liknande roll inom annan statlig myndighet
• Erfarenhet att arbeta i virtuella organisationer
• Kunskap om processorienterad verksamhet

Skolinspektionen lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor

ÖVRIG INFORMATION
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.

Vi tillämpar individuell lönesättning. Ta gärna del av våra förmåner på:
https://www.skolinspektionen.se/om-oss/jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/

Har du frågor om rollen är du välkommen att kontakta IT-chef Maria Bratt via e-post maria.bratt@skolinspektionen.se

Fackliga företrädare för Saco-S är Tilda Lindell och för OFR är Mattias Friström, båda kan nås via vårt växelnummer 08-586 080 00.

Välkommen med din ansökan genom att skicka ditt CV senast 2023-01-15, märkt dnr: SI 2022:11391. Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju.

I den här rekryteringen samarbetar vi med rekryteringsföretaget Ada Digital med ansvarig rekryterare Madelene Larsson, tfn 072-003 06 75. Intervjuer kommer att ske löpande, välkommen med din ansökan så snart som möjligt.

Så här får vi kontakt
I den här rekryteringen har vi valt att samarbeta med Ada Digital som strävar efter en transparent, inkluderande och snabbrörlig rekryteringsupplevelse. Vi vill veta mer om dig och din potential! Du söker tjänsten enkelt och behöver inte bifoga några dokument. Det räcker med en motivering till varför du söker tjänsten och om du saknar CV kan du bifoga din LinkedIn-profil. Följ sedan din ansökan live via vår hemsida. Urvalet sker löpande och tjänsten kan bli tillsatt före sista ansökningsdatum. Är du nyfiken och vill veta mer innan du söker? Hör av dig till ansvarig rekryterare. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!

Kontaktpersoner på detta företaget

Sara Scheef
08-410 690 50
Sinisa Strbac

Jonas Olsson
08-410 639 22
Jennie Mannesten
08-21 92 05
Dana Jennerström
08-410 639 23
Dana Jennerström

Marcus Eriksson

Maria Tedsjö
0709-76 48 95
Malin Löwdahl
08-410 639 29
Pär Johansson
070-350 03 07

Sammanfattning

  • Arbetsplats: TNG Group AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 januari 2023
  • Ansök senast: 15 januari 2023

Besöksadress

Korsgatan 3, Göteborg
None

Postadress

Västra Järnvägsgatan 15
Stockholm, 10132

Liknande jobb


9 november 2024

Project Manager till Sollentuna

Project Manager till Sollentuna

8 november 2024

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

Internkonsult inom Stockholms stad – Systemarkitekt

8 november 2024