Programadministratör

Arbetsbeskrivning

Programadministratör till teamet för Global kapacitetsutveckling, ref 129/09

Sidas team för Global kapacitetsutveckling bereder kompetensutvecklingsinsatser för kapacitets- och institutionsutveckling i samarbetsländer och för utveckling av en svensk resursbas för internationellt utvecklings samarbete.Verksamheten består av internationella utbildningsprogram, multilaterala och bilaterala resursbasprogram samt stöd till internationell valobservation.

Teamet består av 16 medarbetare vid Sida i Stockholm på avdelningen för Samverkan med aktörer.Befattningen kan komma att delas med annat team inom avdelningen.

Arbetsuppgifter

En programadministratörs huvudsakliga arbetsuppgift är att säkra den administrativa kvaliteten i teamens insatser och stödja i insatscykelns olika moment.Programhandläggaren har dock ansvaret för desamma.Tyngdpunkten i arbetet för en programadministratör ligger i, att i nära samarbete med handläggare, administrera insatser vid beredning, uppföljning och avslut.Syftet är att säkerställa att insatserna håller hög administrativ kvalitet.

.Kvalitetssäkra insatserna, t ex finansiell uppföljning, statistikklassificering, prognoser och avtalsinformation
.Granska och teckna samråd av beslut om insats och avtal, upp till 100 MSEK
.Ekonomiadministration av rekvisitioner och hantering av fakturor gällande biståndsanslaget genom att vara mottagare till elektroniska fakturor och rekvisitioner, kontera dessa och skicka vidare till ansvarig programhandläggare för attest.Programadministratören ansvarar även för boksluts- och delårsbokslutsarbetet
.Granskning av rekvisitioner och hantering av fakturor gällande biståndsanslaget
.Uppföljning och prognoser, vilket innebär att i nära samarbete med programhandläggarna månatligen utföra finansiell insatsuppföljning och att vid (av Sida) fastställda tidpunkter utföra anslagsuppföljning och prognoser på biståndsanslaget
.Bistå programhandläggaren i Sidas system såsom E-doc (ärende- och dokumenthanteringssystem), PLUS (planeringssystem för insatser), LIS (lednings- och informationssystem), EFH (elektronisk fakturahantering)
.Vid utbetalning kvalitetssäkra att beslut, avtal och avtalsvillkorade dokument,
t ex revisionsrapporter, är registrerade i E-doc, likaså att hänvisning mellan E-doc och PLUS finns angivet i båda systemen
.Stödja programhandläggaren i upphandlingar och avrop.Programadministratören administrerar avropsförfrågan och skriver utkast på beslut, avrop och kontrakt vid direktupphandling.Uppgiften kan även omfatta förvaltning och uppföljning av ramavtal som teamet ansvarar för
.Aktivt medverka i nätverket för programadministratörer (inkl eventuella subnätverk) genom att delta på nätverkets möten och utföra arbetsuppgifter som tilldelas nätverket enskilt eller i grupp och därigenom bidra till den gemensamma utvecklingen av Sidas administrativa system och rutiner

Se komplett annons på www.sida.se


Information

Vid kontakt vänligen ange ref.nr 129/09.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sida
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 2 juli 2009
  • Ansök senast: 3 augusti 2009

Postadress

Valhallavägen 199
Stockholm, 10525

Liknande jobb


20 december 2024

GRC-konsult

GRC-konsult

20 december 2024

Konsult inom Robust Kommunikation

Konsult inom Robust Kommunikation

18 december 2024

18 december 2024