Programadministratör inom NBM till Svenska Kraftnät!

Arbetsbeskrivning

Har du tidigare erfarenhet av att stödja projekt och trivs du i en roll med stort eget ansvar? I så fall kan uppdraget som programadministratör hos Svenska Kraftnät vara någonting för dig. Uppdragets omfattning är beräknat till 80-100% och är beräknat att starta 01-05-2023 och pågå till och med 30-09-2024, med goda möjligheter till förlängning!

Svenska Kraftnät
Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt - i dag och i framtiden. Svenska kraftnät är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Svenska kraftnät har drygt 700 medarbetare, de flesta arbetar på huvudkontoret i Sundbyberg, har även kontor i Sundsvall och Sollefteå.

Uppdragsbeskrivning
NBM (Nordic Balancing Model) är ett program som drivs gemensamt av Svenska kraftnät och dess motsvarigheter i Norge, Finland och Danmark och som syftar till att etablera en gemensam balanseringsplattform för de nordiska länderna.

Vi söker en erfaren programadministratör/projektkoordinator som ska assistera programdirektören i ett nordiskt samarbetsprogram mellan statliga affärsverk/bolag i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Du kommer att stödja programdirektören med planering, uppföljning och kommunikation av aktiviteter inom programmet. Bland annat kommer du att ansvara för att administrera programledningsmöten och styrgruppsmöten, att upprätta och distribuera målgruppsanpassad dokumentation och information till programmets medlemmar och intressenter, samt att upprätthålla övriga rutiner avseende rapportering och uppföljning. Du rapporterar till programdirektören och förväntas spela en viktig roll i programmets effektiva framdrift genom att bidra till god struktur och ordning samt rätt information till rätt målgrupp i rätt tid.

Det kan även finnas ett behov att arbeta i andra utvecklings- och implementeringsprojekt/uppdrag inom divisionens verksamhetsområden.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

- Skapa ordning och reda genom strukturerad och noggrann administration med hög servicegrad.

- Planering, uppföljning och kommunikation av aktiviteter inom programmet.

- Administrera programledningsmöten och styrgruppsmöten inklusive ta anteckningar och skriva protokoll.

- Upprätta och distribuera målgruppsanpassad dokumentation och information till programmets medlemmar och intressenter i samarbete med kommunikatör och programdirektör.

- Upprätthålla rutiner avseende rapportering och uppföljning samt bistå och genomföra rapportering för programmet räkning.

Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning är en del av denna processen med anledning av att konsulten kan komma i kontakt med hemliga uppgifter (t.ex. sitta med på möten).

Om dig
För att axla rollen hos vår kund ser vi gärna att du har följande erfarenheter, kompentenser och utbildning:

- Gymnasieexamen

- Minst 5 års dokumenterad erfarenhet av att stödja, koordinera och samordna komplexa program (många parallella projekt, internationell organisation, många interna och externa intressenter) i rollen som programadministratör gärna i en nordisk miljö.

- Minst 3 års erfarenhet av praktisk tillämpning av processer och verktyg inom program- och projektstyrning.

- Minst 1 års erfarenhet av att arbetat med SharePoint och Teams.

- Minst 4 års erfarenhet av energibranschen.

- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du aktuell erfarenhet av att ha arbetat för ett statliga verk eller myndigheter, arbetslivserfarenhet av att kommunicera teknisk och ekonomiskt komplexa frågor, erfarenhet av komplexa internationella program/projekt eller arbetslivserfarenhet av PPS eller motsvarande projektstyrningsmodell.

Övrigt
Start: 01-05-2023
Slut: 30-09-2024 med möjlighet till förlängning
Omfattning: Uppskattat till 80-100%
Placering: Stockholm

Ansökan
Låter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Du ansöker enkelt genom att skicka in ditt CV samt svara på några frågor. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos vår kund. Referenstagning på slutkandidater är en del av processen.

Har du några frågor om uppdraget är du välkommen att höra av dig till Sanna Jurén på 0728978265.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Devotum
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 februari 2023
  • Ansök senast: 6 mars 2023

Liknande jobb


23 december 2024

Business Support

Business Support

20 december 2024

23 december 2024