Programadministratör/Programkoordinator till Svenska Kraftnät

Arbetsbeskrivning

Uppdragsbeskrivning

Uppdraget omfattar arbete inom ett eller flera områdes- och projektprogram. Programkoordinering innebär att självständigt och med stort eget ansvar tillsammans med programledningen arbeta för att programmens och ingående projekts mål avseende tid, kostnad och resultat enligt gällande planer uppnås.

Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna omfattar bland annat:

- Inom programmet ansvara för administrativa uppgifter (ex protokollskrivande, uppföljning av åtgärder, beslutloggar, mötesbokningar, framtagning av mötesunderlag)
- Stödja Programledaren i framtagande och uppdatering av dokument såsom programplan, beslutsunderlag, mm
- Ansvara och säkerställa att Programmet dokumenterar enligt Svenska kraftnäts krav och rutiner
- Ansvara för att rapportering från och inom programmet görs enligt Svenska kraftnäts krav och rutiner
- Säkerställa att avvikelser i projekten mot tid, kostnad och resultat rapporteras och följa upp att de åtgärdas
- Upprätta och underhålla programbibliotek och stödsystem.
- Stödja programledaren/-ledningen i planering, uppföljning, tidplaner, inköp, resurser, riskhantering samt andra frågor som aktualiseras inom programmet
- Ansvara för att implementering görs inom programmet avseende uppföljning och rapportering av beslutade mål och nyckeltal samt vara drivande vad gäller genomförande av förbättringsåtgärder och effektivisering


Säkerhetsprövning

Säkerhetsprövning av leverantör och konsult krävs med anledning av att konsulten kan komma i kontakt med hemliga uppgifter (t.ex. sitta med på möten).

Skall- och börkrav för uppdraget i punktform:

Skall-krav

Utbildning (Svenska kraftnät kan på begäran kräva in bevis för utbildning eller certifikat):

- Konsulten skall ha teknisk och/eller ekonomisk eftergymnasial utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
- Minst 5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av att ha självständigt arbetat som projektadministratör eller likvärdigt projektadministrativt stöd (inte projektledare).
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet av att arbeta med MS Office program som Excel, Word och Powerpoint.
- Minst 3 års arbetslivserfarenhet av att dokumentera styrgruppsmöten eller liknande beslutande verksamhet. Redogör för ett referensuppdrag som styrker att kravet uppfylls. Se separat referensmall.
- Konsulten skall behärska svenska och engelska i tal och skrift.
Bör-krav
- Erfarenhet av projektstyrningsmodeller eller projektstyrningsmetodik
- Erfarenhet av att arbeta som projektadministratör eller likvärdigt administrativt stöd hos aktör(er) inom offentlig sektor
- Har erfarenhet från att ha haft en koordinerande roll som administratör, tex som teamledare




Omfattning

Arbetstimmar per vecka:40h
Uppdragsperiod: 01-dec-2022 - 30-nov-2024
Villkor för option/uppdragsförlängning (antal månader/år): 2 + 1 år
Möjlighet till distansarbete:: Ja
Placeringsort: Sundbyberg

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Devotum
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 oktober 2022
  • Ansök senast: 27 oktober 2022

Liknande jobb


Commercial Coordinator

Commercial Coordinator

20 september 2024

20 september 2024