OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Var med och led oss in i framtiden!
Transportstyrelsen och dess It-avdelning står inför stora förändringar. Ett område som har extra fokus är vårt fleråriga arbete med att realisera en ny driftförsörjningsstrategi. Detta uppdrag innebär koordinering av ett flertal omfattande projekt och aktiviteter i ett sammanhängande program. För detta program söker vi därför en ansvarig. I rollen ingår sedan att fortsättningsvis ansvara för projektsamordning och vi ser att avdelningens övriga projekt successivt koordineras via denna funktion.
Tjänsten som programansvarig/projektsamordnare kommer att vara organisatoriskt placerad på avdelningens strategienhet.
Även om du inte kommer att ha personalansvar ställer rollen höga krav på ledarskapsförmåga då du kommer att leda och koordinera ett program som omfattar en betydande del av avdelningens verksamhet och budget. Programmet omfattar både uppbyggnad av interna förmågor och styrning av externa leverantörer och partners. Du kommer därmed att ha en tät dialog och samarbete med flera av avdelningens enheter i detta arbete. Till det aktuella programmet knyts ett antal specialistroller exempelvis inom it-strategi, infrastruktur, avtal och upphandling och administration. Mer information lämnas vid en fortsatt dialog med den sökande.
Du kommer att
• ledning och planering av personal och verksamhet inom de program som sker inom avdelningen, initialt med fokus på realisering av driftförsörjningsstrategin
• ekonomisk planering och uppföljning inom programmet samt koordinering med övriga relevanta projekt och aktiviteter med beröringspunkter mot programmet
• tillsammans med avdelningens verksamhetscontroller följa upp och återrapportera utfall av fastställda effektmål inom de olika programmen
• som ansvarig för programmet delta och avrapportera till programstyrgruppen samt löpande till avdelningens ledningsgrupp och It-direktören i dennes roll som programägare
Du måste ha
• relevant akademisk examen eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• minst 3 års chefs- eller ledarerfarenhet från tjänster/projekt med krav på personalledning, budget och verksamhetsansvar
• erfarenhet av att arbeta med förändringsarbete
• erfarenhet av program och/eller projektledning
• grundläggande kunskap och förståelse för informationssäkerhetsområdet.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av driftförsörjning och förhandlingar med interna och externa driftleverantörer.
• att arbeta som chef eller programledare/projektledare i statlig förvaltning eller myndighet
Vi vill att du
• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
• är drivande och har en helhetssyn
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
• är initiativrik och entusiasmerande
• har god förmåga att fatta beslut
• är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
• har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att man ska vara svensk medborgare och att säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.
Du är välkommen att kontakta:
Enhetschef Henrik Walve, 010-4955134 henrik.walve@transportstyrelsen.se alt It-direktör Peter Book, 010- 4965740 peter.book@transportstyrelsen.se Saco, Peter Tang och ST, Joachim Wenck nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2020-10868. Vi behöver din ansökan senast den 10 Januari 2021. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om avdelning It
Transportstyrelsens it-avdelning stöder alla avdelningar i it-frågor och arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur. Vi är 260 medarbetare.
Vi på Transportstyrelsens it-avdelning hjälper myndigheten i sitt arbete att möjliggöra morgondagens resor och transporter. Med modern teknik, spännande arbetsuppgifter och engagemang bidrar vi med samhällsnytta för både medborgare och företag i Sverige. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi pratar inte bara om framtiden – vi jobbar för att möjliggöra den.