Programledare för digital omställning inom museisektorn

Programledare för digital omställning inom museisektorn

Arbetsbeskrivning

Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturlandskap, kulturmiljöer, kulturföremål och museer. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 250 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.

Digitaliseringen av kulturarvet ses av oss som den viktigaste frågan inom museiområdet idag. Den är avgörande för att alla, oavsett bakgrund och geografisk hemvist, ska kunna ta del av det kulturarv som formar vår samtid. Ett öppet och digitalt tillgängligt kulturarv ger nya möjligheter för kunskapsbyggnad, forskning och innovation och för nya varor, tjänster och upplevelser.

Sedan många år har Riksantikvarieämbetet i samverkan med bland annat andra statliga kulturarvsinstitutioner och museer utvecklat och förmedlat vägledande principer, teknisk infrastruktur, metoder, kunskap och nätverk för museers arbete med digitisering och digital förmedling av kulturarv. Det finns inom området fortfarande stora behov av ytterligare insatser för fortsatt utveckling av gemensam infrastruktur, kompetensutveckling, finansiering, samordning och styrning.

Som nationell myndighet vill vi nu ge museerna tydligare ledning och ett starkare stöd för att skapa gemensamma, hållbara lösningar för en effektiv digitalisering och ökad digital tillgänglighet. För att kulturarvsaktörerna ska bli starkare tillsammans behöver vi också samordna arbetet med digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling inom hela kulturarvsområdet.

 

Dina arbetsuppgifter
Som programledare kommer du ha en central roll i ledningen av vår satsning för digital omställning på museiområdet. Arbetet är organisationsövergripande och du kommer tillsammans med chefer, medarbetare och externa samarbetsparter planera, utveckla, samordna och följa upp projekt och aktiviteter rörande samtliga ovan nämnda verksamheter och behov. Dessa kommer vara av både strategisk och operativ karaktär. Olika typer av projekt kommer löpande behöva organiseras och bemannas med kolleger från vår myndighet, våra samarbetsparter och konsulter.

I ditt uppdrag ingår att ta ställning till operativa och taktiska vägval i det dagliga arbetet och agera coachande, inspirerande och vägledande för projektledare och medarbetare. Du kommer också att löpande föra dialog med såväl interna som externa resurs- och problemägare om hur arbetet inom olika projekt fortskrider och kan utvecklas. Uppdraget ger stora möjligheter att fortsätta utveckla dina nätverk och din kompetens inom kulturarvsområdets digitalisering.

Tjänsten är i placerad vid avdelningen för Kulturarvsutveckling. Inom myndigheten finns redan ett flertal medarbetare med kompetens och projekt som rör digitalisering av kulturarv och museiutveckling.

 

Din kompetens
Kulturarvets digitalisering kan ha många likheter men också skillnader jämfört hur digitaliseringen påverkar andra områden. Att du har relevant utbildning, inom exempelvis management, systemvetenskap eller digitalisering, och förståelse för kulturarvsområdet är därför centralt.

Inom myndigheten och hos våra många samarbetsparter finns en lång erfarenhet och kunskap om exempelvis förvaltning av museisamlingar, digitalisering och informationshantering samt förmedling av kulturarv. Vi vill att du har tydlig erfarenhet av att på ett strukturerat sätt samordna, leda och engagera denna typ av kompetenser och projekt.

Du är en trygg och erfaren ledare och vi ser gärna att du har utbildat dig i ditt ledarskap. Det är också meriterande med erfarenhet från arbete med arkiv, bibliotek, och museer. Det är en fördel om du har kunskap kring hur statsförvaltningens arbetssätt, roller och ansvar ser ut och fungerar.

Som person har du en god kommunikativ förmåga och det är viktigt för dig att skapa och bidra till goda relationer och samarbeten. Du är systematisk och metodisk till ditt arbetssätt och driver arbetet framåt.

Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Placeringsort är Visby med möjlighet att arbeta delvis på distans. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 13 mars. Märk din ansökan med refnr: RAÄ-2022-823.

Kontaktpersoner

Eric Fugeläng
Avdelningschef
08-5191 8069

Jenny Lundqvist
HR-konsult
08-5191 8112

Oscar Engberg
ST
08-5191 8000

Marcus Smith
SACO-S
08-5191 8000

Kontaktpersoner på detta företaget

Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksantikvarieämbetet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 februari 2022
  • Ansök senast: 13 mars 2022

Besöksadress

Storgatan 41 11484 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 5405
STOCKHOLM, 11484

Liknande jobb


21 december 2024

16 december 2024

12 december 2024

6 december 2024