OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en kreativ miljö som präglas av en stark förändringstakt, externa kontakter, stort fokus på resultat och en portfölj med ett hundratal projekt?
Du kommer vara en strategisk länk i vår verksamhet för att realisera våra investeringar och uppfylla målet att elektrifiera Sverige. Vi bygger nu ut transmissionsnätet i historisk hög takt för att möta framtidens energibehov och behöver din hjälp.
Ansök idag och få chansen att vara med på en fantastisk resa. Framtiden är elektrisk!
Om tjänsten
Som Programledare ansvarar du för något av våra program i anläggningsverksamheten på division Nät. Du är ytterst ansvarig att leda, styra och organisera ditt program och föra dialog med interna och externa intressenter för att hålla takten och nå programmets mål. Ditt ansvar omfattar att strategiskt leda ditt program och ansvara för ett effektivt samarbete med medarbetare, konsulter, entreprenörer, myndigheter och regionnätsbolag. I arbetet ingår bland annat extern dialog med intressenter, prognoshantering, resursplanering, tidplanering, riskhantering, tekniska dialoger, rapportering och kommersiella förhandlingar med leverantörer. Du företräder Svenska kraftnät som beställare och innehar rollen som ombud för våra entreprenadkontrakt. I rollen förväntas du bidra till linjeverksamhetens verksamhetsutveckling för att anpassa vår programstyrning till omvärldens krav med fokus på ledtidsförkortning.
Rollen har en god förankring inom vår verksamhet och är hela tiden i centrum för att lyckas med vårt genomförande av våra anläggningsinvesteringar.
Rollen kommer ge dig en bra överblick av vår verksamhet samt en bred kunskap inom de flesta områden, vilket är grunden till en fortsatt intressant utveckling och karriär hos oss.
I rollen ingår bland annat att;
• leda program i storleksordningen 50–100 mdkr bestående av 20–100 anläggningsprojekt
• var ytterst ansvarig för att tid, kostnad, resultat och HMSK följs inom program och projekt
• ansvara för att arbetet inom programmet och/eller projektet följer uppsatta anvisningar och riktlinjer
• rapportera till och ta stöd av din styrgrupp i taktiska och strategiska beslut
• organisera, koordinera och utveckla programverksamheten tillsammans med andra programledare
Rollen tillhör avdelning Anläggningsinvesteringar som består av dom två nybildade sektionerna Programstyrning och Projektkontor, samt enheten Samhällsplanering. Sektionen Programstyrning består idag av nio program som leds av Programledare.
Om dig
För att trivas i rollen ser vi att du är samarbetsorienterad och har lätt för att anpassa dig och hitta lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du är bra på att sätta upp mål för dig själv och andra. Du arbetar ambitiöst för att nå dessa mål, tillsammans med ditt team och du hanterar utmaningar på ett positivt sätt för att nå ett gott resultat. För att bli framgångsrik i den här rollen är du bra på att lösa vardagens problem utan att missa de långsiktiga strategierna. Du är övertygande i ditt sätt att leda, har lätt för att föra fram dina åsikter och har en god förmåga att ta in andra perspektiv och få andra att lyssna.
Med din centrala roll, ledarskap och erfarenhet kommer du och ditt team bidra med många lösningar, beslut och kreativt samarbete för att hålla takten i våra anläggningsprojekt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Du har en civilingenjörsexamen inom relevanta områden för vår verksamhet. Vidare har du:
• minst tio års dokumenterad erfarenhet av att leda komplexa projekt och/eller organisationer med budget, resultat- och arbetsmiljöansvar
• B-körkort
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Vi ser gärna att du har chefserfarenhet och har en stor vana vid kommersiella förhandlingar. Vi ser det som meriterande att du har erfarenhet av arbete i våra elnät eller hos entreprenadföretag. Vi uppskattar om du har erfarenhet från elkraftanläggningar, elkraftprodukter eller närliggande verksamhet. Vi ser det också som meriterande om du har en projektledarcertifiering (PMP eller IMPA).
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg, Göteborg, Sundsvall, Luleå, Sollefteå, Västerås
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer i denna tjänst
• Sista ansökningsdag 2 juni, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post sophie.berg@avancos.se. Rekryterande chef är Johan Ulleryd, tel. +46 72-204 90 71 och ansvarig rekryterare Anna Kalzén, tel. nr. 010-350 92 53. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät