OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialstyrelsen har en viktig roll att genom statistik belysa hälsans utveckling och vårdens innehåll.
Avdelningen för register och statistik arbetar med register, statistik och dataförsörjning samt delar av myndighetens informationsstruktur. Vi arbetar till exempel med att samla in, förvalta och utveckla myndighetens register, tillhandahålla data till externa intressenter och publicera statistik.
Vi söker en statistiker som vill handlägga beställningar av individdata för forskningsändamål. Du kommer att arbeta med flera av Socialstyrelsens register och arbeta med uttag från våra register i SAS. Det finns även möjlighet att jobba med sekretessprövning av ärenden. I arbetet ingår många kontakter med forskare och myndigheter, samt en förväntan att bidra till verksamhetens utveckling.
Vi söker dig som vill främja svensk forskning genom att leverera registerdata på ett rättssäkert och serviceinriktat sätt. Du kommer att arbeta i en verksamhet där juridik, databaskunskap och registerbaserad forskning möts, med efterfrågade tjänster i ett fält som är under stark utveckling. Du kommer att ha eget ansvar för att handlägga ärenden från forskare inom många olika forskningsområden. Samtidigt är du del av en grupp där alla har samma eller liknande arbetsuppgifter och där man hjälper varandra och arbetar för gemensamma mål.
Vi söker dig som har
• masterexamen i statistik, epidemiologi, hälsoekonomi, folkhälsovetenskap eller liknande
• kunskaper om hur registerdata används som underlag i forskning
• erfarenhet av att programmera i SAS, SQL, R eller annat liknande statistikverktyg
• mycket goda språkkunskaper i svenska, både i tal och skrift.
Du har ett strukturerat arbetssätt och kan hantera flera olika saker parallellt och är analytisk och noggrann. För att lyckas i uppdraget behöver du vara pedagogisk, tydlig i din kommunikation och ha lätt för att samarbeta. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är dessutom meriterande om du:
• har forskarutbildning
• känner till regelverken kring hantering av personuppgifter.
Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning på heltid med start snarast. Placeringen är på enheten för Forskar- och registerservice i Stockholm. Din tjänstetitel är statistiker.
Välkommen med din ansökan senast den 23 maj 2020. Du behöver inte bifoga något personligt brev men vi vill att du svarar på våra urvalsfrågor och att det framgår av din ansökan på vilket sätt du motsvarar kravprofilen.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef John Kling. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Carolina Alm. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Frida Ranft för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Om Socialstyrelsen
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055