Project manager, M&A integration till Beijer Byggmaterial

Arbetsbeskrivning

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 83 byggvaruhus över hela Sverige. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter nästan 8 miljarder SEK och har ca 2000 anställda.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK GROUP som är Nordeuropas ledande distributör av byggmaterial med verksamhet i Danmark, Grönland, Norge, Sverige, Finland och Tyskland. STARK GROUP erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare. STARK GROUP äger STARK i Danmark och Grönland, Neumann Bygg i Norge, Beijer Byggmaterial i Sverige, STARK i Finland och STARK i Tyskland

Beijer Byggmaterial, Sveriges största bygghandel, är inne en stark tillväxtfas som sker både organiskt och genom förvärv. För att hantera våra förvärv söker vi nu efter någon som vill vara med och driva  en effektiv integration och säkerställa att vi fångar hela värdet i våra förvärv. I ditt arbete kommer du att bli länken mellan den förvärvade verksamheten och Beijer. Är du lockad av att vara med och driva vår utveckling? Då tror vi att det här är rätt tjänst för dig!
 
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
I din roll kommer du vara med från due diligence till integration och uppföljning av vårt förvärv mot investeringsplanen. Du ansvarar för att ta fram en road map för integrationen och kommer vara Beijers representant ute hos den förvärvade verksamheten under integrationen. Vidare ansvarar du för att upprätta ekonomisk rapportering och kommer initialt vara ansvarig för den ekonomiska uppföljningen och analysen för den förvärvade enheten. Efter en avslutad integration kommer du vara med att utvärdera hela förvärvsprocessen.
 
Vem är du?
För att trivas i den här rollen tror vi att du behöver vara van att leda projekt och gilla att interagera med olika delar av verksamheten som inte har en bakgrund inom ekonomi. Vi tror att du är analytiskt lagd med förmågan att förstå hur detaljer passar in i helheten. Du bör vara självgående och ha förmågan att prioritera ditt arbete, ofta under tidspress.
 
Kvalifikationer
Vi ser helst att du har följande kvalifikationer:
 

• Universitetsexamen inom ekonomi, industriell ekonomi eller annat relevant område
• 3-5 års relevant arbetslivserfarenhet, exempelvis inom konsultverksamhet eller business control från en verksamhet som gjort många förvärv
• Erfarenhet från förvärv och/eller avyttringar
• Erfarenhet att ta fram och analysera KPI:er
• Flytande i tal och skrift på engelska
• Avancerad Excel-användare
• Körkort
Vidare är det meriterande om du har följande kvalifikationer:
 

• Grundläggande kunskaper om inom redovisning
• Erfarenhet från både legal och management rapportering
• Grundläggande kunskap inom BI-verktyg (extra meriterande om Qlik Sense eller Qlik View)
 
Vad erbjuder vi?
Du kommer att arbeta i ett litet team om två personer med tidigare erfarenhet från bolagsförvärv och integrationer. Du kommer även att arbeta nära CFO, head of strategy och head of M&A. I rollen som Project manager, M&A integration kommer du att rapportera till CFO. Tjänsten är på heltid med placering på vårt kontor i Sollentuna. Inrikesresor ingår i tjänsten i samband med förvärv.
 
Jag är intresserad! Hur kommer jag till nästa steg?
Skicka in din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande. Har du frågor runt rekryteringsprocessen eller tjänsten så är du varmt välkommen att kontakta oss på Novare Interim & Recruitment. Notera att vi ej tar emot ansökningar via mail med anledning av GDPR.
 
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Novare Interim & Recruitment
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 april 2021
  • Ansök senast: 31 maj 2021

Liknande jobb


19 november 2024

Head of Working Capital Solutions, DNB Sweden

26 oktober 2024

Commercial Advisor

29 oktober 2024