OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.
Scania Inköp ansvarar för globalt inköp till Scanias samtliga anläggningar samt till viss del även för andra märken inom Traton Group. Powertrain inköp är den avdelning som fokuserar på artiklar till motor, växellåda & axlar, och vi är just nu i en spännande fas med många produktutvecklingsprojekt, särskilt inom elektrifiering. Till vår inköpsgrupp för smidesartiklar söker vi nu en Projekt Buyer.
Vilka är vi?
Vi är ett mångfacetterat team bestående av tio medlemmar med en blandning av ålder, kön och nationaliteter. Vi har alla våra egna ansvarsområden, men är stolta över att stötta varandra och dela erfarenheter ör att hitta de bästa lösningarna. Vi jobbar tillsammans för att skapa ett klimat där kompetens, såväl som åsikter, öppet delas och respekteras, samtidigt som vi strävar efter att ha roligt på jobbet.
Vad erbjuder vi dig?
Scanias företagskultur präglas av respekt för individen, ständiga förbättringar och att sätta kunden i första rummet. Medarbetarna är vår viktigaste resurs och därför satsar vi på att utbilda och utveckla våra medarbetare.
Att arbeta som buyer ger dig en väldigt bra möjlighet att få en känsla för och inblick i inköpsjobbet och det området vi arbetar inom. I din roll kommer du framförallt ansvara för prototypinköp till de utvecklingsprojekt vi jobbar med, men också administrativa uppgifter i våra upphandlingsprocesser. Du kommer bland annat få:
• Träna på din förmåga att förhandla, följa upp leveranser och kvalitet.
• Representera Scania mot leverantörer.
• Som inköpare kommer du att ha många kontaktpunkter, både inom inköp men även mot andra interna funktioner som R&D och produktion, samt mot våra externa leverantörer.
En av dina närmaste kollegor kommer att utses till handledare för att se till att du får en så bra start som möjligt i ditt nya arbete och knyter nödvändiga kontakter.
Vem är du?
Vi söker dig som är nyutexaminerad högskole- eller civilingenjör med ett starkt intresse för teknik och att göra bra affärer. Alternativ har du redan erfarenhet från Scania eller liknande tjänster på andra företag och ser detta jobb som nästa steg i din karriär.
För att vara framgångsrik i rollen krävs det att du är resultatinriktad, analytisk och har förmåga att driva flera uppdrag parallellt på ett strukturerat sätt. Du har förmåga att jobba långsiktigt och proaktivt för att kunna förbättra och effektivisera vår verksamhet och för att på bästa sätt kunna stötta ansvarig inköpare. Du trivs med att ta initiativ, arbeta självständigt och driva förändring och utveckla den roll du befinner dig i. Du har också ett kommersiellt driv och intresse och förstår kopplingen mellan teknik och ekonomi. Som person är du positiv och bidrar till god laganda i de grupper du arbetar i, även om arbetstempot ibland är högt.
Då rollen innebär ett stort internationellt nätverk och en del resor är avancerad nivå i engelska i skrift och tal obligatoriskt och goda kunskaper i svenska är meriterande.
Din blivande chef
Det som gör mig stolt över att jobba på Scania inköp är den fina sammanhållningen vi har och att jag som ledare ges möjlighet att utmanas och utvecklas. För mig är det viktigt med en öppen och tydlig kommunikation och jag har som målsättning att vara tillgänglig för gruppen så mycket som möjligt. Jag är aktiv i att stödja medarbetarutveckling och hjälper dig både att lära dig detta jobb och att förbereda dig för ditt nästa steg i din utveckling.
För mer information
Kontakta Jill Ahlberg, chef för gruppen Projekt Inköp Smide, +46 8 553 700 61.
Vi ser fram emot din ansökan!
Din ansökan ska innehålla personligt brev, CV och betygskopior. Ansök senast 26 maj 2022. #LI-Hybrid